Ništa više nije normalno kad je u pitanju kupnja novog automobila, ne samo u Hrvatskoj, već i u Europi. Rokovi isporuke sve su dulji, automobili iz mjeseca u mjesec poskupljuju, a potražnja za novim vozilima daleko nadmašuje ponudu.
Naravno, svima je poznata činjenica da je globalna pandemija koronavirusa uzrokovala krizu dobave poluvodiča (čipova), bez kojih se danas moderni automobil ne mogu ni zamisliti, a na to se nadovezala agresija Rusije na Ukrajinu, koja traje mjesecima. Sada smo došli u situaciju da se kupuje sve što se nađe na lageru, da nema biranja opreme, boje i sličnih stvari. Jednostavno, daj što daš samo da se dođe do novog automobila.
U protivnom, ako ustrajete na svojim zahtjevima, načekat ćete se i možda dočekati da proizvođač izbaci na tržište novu generaciju određenog modela ili u najboljem slučaju njegov redizajn. Međutim, na nestašicu novih automobila, na čije isporuke se čeka mjesecima, čak i do godinu dana, ne utječe samo nedostatak čipova, nego i određenih komponenti koje je na jednom mjestu teško nabrojiti.
U ovom trenutku čini nam se da najbolje na hrvatskom tržištu stoji poznata britanska marka MG Motor, koja je prešla u kinesko vlasništvo, točnije pod kapu SAIC Motora (Shanghai Automobile Industry Corporation), te je s prodajom u Hrvatskoj počela 1. srpnja ove godine. Imaju ambiciozan plan koji obuhvaća otvaranje 20 prodajno-servisnih centara za područje Adriatic regije, a očito je da su se dobro pripremili kad je u pitanju ponuda. Uz MG Motor, koji je u sastavu Grand Automotive Adriatic pod kapom Taavura grupe, doznali smo kakva je situacija u sestrinskoj tvrtki Hyundai Hrvatska.
– Rokovi isporuke novih vozila ovise o modelu i tehničkim karakteristikama vozila. Teško ih je odrediti jer se situacija konstantno mijenja i nema nikakvih pravila. Ono što smo iskustveno spoznali jest da nam najbrže dolaze modeli i30 te Tucson, koji se proizvode u češkoj tvornici i za njih je prosječan rok isporuke tri do četiri mjeseca, dok modeli i10, i20, Bayon i Kona imaju prosječne rokove isporuke od četiri do šest mjeseci. Kako bismo skratili rokove isporuke, veću količinu vozila smo naručili bez poznatog kupca i samim time smo omogućili našim vjernim kupcima puno bržu isporuku – doznajemo iz službe za informiranje Hyundaija Hrvatska.
Što se tiče marke Suzuki, u tvrtki ATT iz Splita, generalnom distributeru za Dalmaciju, kažu da bi situacija mogla biti i znatno bolja. Rokovi isporuke ili čekanja na dva modela – Suzuki Swift i Ignis – kreću se između tri i šest mjeseci. Nešto bolja situacija je s Vitarom i SX4 S-Crossom, koji stižu iz tvornice u Mađarskoj u manjim količinama, te se sve što dođe rasproda vrlo brzo.
Kada su u pitanju modeli Mercedes-Benza, rokovi isporuke kreću se između 90 i 120 dana, doznajemo od direktora tvrtke “Jolly Autoline” Josipa Veštića. Prema njegovim riječima, svi modeli koji su kasnili u dolasku su se isporučili, a jedini problem su hibridi kojima nedostaju baterije. Svi modeli osim hibrida su dostupni, a očekuje se da će se i taj problem riješiti do kraja godine.
U Volkswagenu koncernu, konkretno u tvrtki “Porsche Croatia”, koja u svom portfelju ima marke Audi, Škodu, Seat i Volkswagen, rokovi isporuke dosegnuli su prosjek čekanja od 300 dana. Nešto kraći rokovi isporuke odnose se na Volkswagen Taigo, T-Cross i T-Roc, ali što je najzanimljivije u svemu tome jest da kupci ne odustaju od kupnje bez obzira na rokove isporuke. Za sve ostale VW-ove modele isporuke su čak preko 365 dana, među koje spadaju Tiguam i Touareg. Ipak, rekorder je najprodavaniji model u Hrvata – Škoda Octavia, na čiju se isporuku čekalo na početku izbijanja krize godinu dana.
Pojašnjenje proizvodnih procesa u dijelu Grupe Stellantis dobili smo od Agima Skure iz tvrtke “Autocommerce”, koji je istaknuo najveći problem u isporukama, a odnosi se na dostavna (komercijalna) vozila Doblo i Ducato. Dok je kod modela Fiat Doblo (tvornica u Bursi, Turska) proizvodnja usporena, a i novi model se najavljuje do kraja 2022. godine, kod modela Fiat Ducato situacija je najteža. Ne postoji uopće rok isporuke jer je nemoguće predvidjeti koliko se čeka na vozilo, a proizvodna linija je totalno prebukirana. Nedostatak dijelova i određenih komponenti totalno je zaustavio ovaj možda i najplodonosniji segment u Fiatovoj proizvodnoj paleti, ne samo zbog toga što Ducato u komercijalnoj distribuciji zauzima veliki prostor i među najprodavanijim vozilima je u svom segmentu, već dodatno zbog kamperskog programa u kojemu Fiat s modelom Ducato već desetljećima drži primat. Gubici koji su stvoreni neisporukom ovog modela su nemjerljivi, a hrvatsko tržište je u 2022. godini od 300 naručenih Ducata dobila tek 20 vozila.
Što se tiče marke Jeep, logika poslovanja u posljednjih pet godina pomogla je povećanju prodaje ove marke, a posebice odluka da se proizvodnja modela Compass prebaci iz SAD-a u Europu, točnije u tvornicu pokraj Barija, u Italiji, 2019. godine. Tim je potezom Compass postao još više prihvatljiv EU kupcima, a s druge strane proizvodno-logistički proces je znatno skraćen. Upravo je model Compass s posljednji redizajnom i pametnim planiranjem model koji najmanje osjeća posljedice globalne krize i na našem tržištu bilježi odlične prodajne rezultate, s najnovijim motorom 1.5 e-torque Hibrid.
Jeep Renegade također se proizvodi u Italiji i nema većih problema s isporukom, dok modeli koji se proizvode u SAD-u (Wrangler, Cherokee, Grand Cherokee) trpe velike udarce u kašnjenju proizvodnje. Posebice Grand Cherokee, potpuno novi model koji tek treba stići do EU kupaca, zbog navedenih poteškoća nije komercijaliziran još u EU-u, a početak prodaje potpuno novog modela pomaknut je s rujna 2022. na ožujak 2023. godine.
Poljska tvornica u Tychyju, gdje se proizvodi Fiat 500, uspjela je amortizirati poteškoće iz prvoga tromjesečja 2022. te se proizvodnja relativno normalizirala od svibnja 2022. godine, dok je model Panda, koji se proizvodi u mjestu Pomigliano d’Arco kod Napulja, u potpunoj blokadi. Upravo je s modelom Panda Fiat želio napraviti dobre prodajne rezultate te je pokrenuta akcija “staro za novo” u Italiji, ali proizvodnja se značajno usporila nakon početka krize s rezervnim dijelovima, te je sada Panda, koja je u proizvodnji već osam godina, jedan od modela do kojega se najteže dolazi.
Fiat Tipo (tvornica Bursa, Turska) model je koji nema velike probleme u isporuci, ali globalna se kriza odrazila na razinu standardne i dodatne opreme, te tako, primjerice, Tipo dolazi na tržište bez stražnjih parkirnih senzora (nemogućnost isporuke), ali s kamerom za parkiranje kao standardom.
Alfa Romeo temelji se na činjenici da nije bilo promjena kod modela Giulia i Stelvio. Alfina tvornica (Cassino, Italija) najmanje je pogođena globalnom krizom dobave dijelova. Naime, jedan od elemenata koji najčešće nedostaje kod svih proizvođača jesu LED rasvjetni elementi, a modeli Alfa Romeo imaju u seriji xenon svjetla te ni u tom segmentu nema kašnjenja u isporuci. Najnoviji model Tonale, koji na hrvatsko tržište stiže početkom rujna 2022., proizvodi se u potpuno obnovljenoj tvornici kod Napulja, i već u startu je proizvodnja planirana i pozicionirana na način da se nudi oprema koja je dostupna, dakle nema čekanja, i lansiranje novog modela ide prema planu.
Do Alfa Romea može se relativno lako doći. Novitet Alfa Romeo Tonale bit će predstavljen u rujnu i već ih je dovoljno proizvedeno za Hrvatsku za isporuke prvim kupcima odmah. Fiat 500, Fiat Tipo, Jeep Compass dolaze na tržište s blagim kašnjenjima, dok je znatno otežana isporuka za Jeep Wrangler, a novitet Grand Cherokee nije ni lansiran na tržište EU-a. Fiat Doblo i Fiat Ducato su, kao i prijevod njihovih naziva, postali “vrijednosnice” te je isporuka neizvjesna, a kašnjenja su dulja od šest mjeseci.