Cijene nisu čekale Vladin paket mjera za ublažavanje inflacije u kojem je ograničavanje poskupljenja energenata i snižavanje PDV-a na određene prehrambene artikle, nego su nastavile rasti. Tako se dogodilo da su kod nekih trgovaca koji su spustili cijene i prije prvog travnja već rastom pojele pojeftinjenje od PDV-a.
Inflacija se pokazala bržom i cijene su prešišale dobre namjere Vlade koja je prije izbijanja rata u Ukrajini željela ublažiti poskupljenja, spuštajući stopu PDV-a s 13 posto na pet posto za svježe meso i ribu, jaja, voće, povrće, ulja i masti, dječju hranu, na troškove u poljoprivredi (sadnice, gnojivo, pesticidi), a s 25 posto na pet posto PDV na maslac i margarin.
Vlada je sredinom veljače predstavila, a u prvoj polovici ožujka i usvojila paket mjera za ublažavanje rasta cijena energenata, ukupno vrijedan 4,8 milijardi kuna. Sredinom ožujka je u jednom velikom domaćem trgovačkom lancu litra suncokretova ulja stajala 15,99 kuna, a sa sniženim PDV-om cijena mu je trebala iznositi 14,86 kuna. Danas je to ulje koštalo 17,99 kuna. Ako je u toj cijeni 13 posto PDV-a, onda bi cijena s pet posto tog poreza trebala iznositi 16,72 kune. Dakle, ispada da je ulje skuplje s nižim porezom nego s većom stopom PDV-a. Nisu to jedini takvi preokreti koji će zviznuti građane po džepovima.
Što kažu u 'Studencu'?
Trgovačke lance pitali smo je li točno da im dobavljači šalju cjenike s novim, većim cijenama hrane zbog kojih nestaju efekti smanjenja cijena zbog nižeg PDV-a ili dolazi do poskupljenja. Još nešto smo ih pitali: kolike su im cijene bile početkom ovog mjeseca i kolike će biti prvog travnja za suncokretovo ulje, jaja, maslac, margarin, kilogram pilećeg fileta i junetine, krumpira i jabuka. Evo kakve odgovore (ni)smo dobili. Iz "Studenca" kažu da će s prvim danom travnja u njihovim trgovinama biti snižene cijene većine osnovnih proizvoda na policama.
- I to unutar kategorija svježeg mesa, jaja, voća, povrća, ulja, masti te dječje hrane, za koje je PDV umjesto 13 sada pet posto. Također, maslac i margarin bit će povoljniji sukladno smanjenju PDV-a s 25 na 13 posto. Nama u "Studencu" kupci su na prvom mjestu, stoga smo uz redovne tjedne akcije i akcijske ponude uveli i set dodatnih popusta na cjelokupnu kupovinu kako bismo im pružili priliku za veće uštede. Podsjećamo, na cijene artikala utječe niz vanjskih utjecaja kao posljedica globalnih i lokalnih ekonomskih kretanja, situacije u nabavi i opskrbi roba te konačno i poreznih politika. Nastavljamo pratiti trendove u ponašanju kupaca te se prilagođavati dinamici i budućim zahtjevima kupaca, ali i izazovima tržišta - poručili su iz "Studenca".
'Kaufland': pratimo tržište
Iz trgovačkog lanca "Kaufland" navode da su spustili svoje maloprodajne cijene još 23. veljače.
- Odlučili smo krajem veljače sniziti naše maloprodajne cijene i prije uvođenja nove stope PDV-a, i to ne samo za stopu PDV-a, nego smo sve cijene dodatno zaokružili na niži iznos. Vjerujemo da smo tom odlukom rasteretili kućne budžete naših kupaca te omogućili još ugodniju kupnju. Što se tiče povećanja cijena, pomno pratimo situaciju na tržištu i kretanje cijena sirovina te se moramo prilagoditi ako se cijene sirovina povise - ukazuju iz ovog lanca.
'Tommy': Diktiraju dobavljači
Dario Mamić, direktor korporativnih komunikacija "Tommyja", rekao nam je da su u ovom lancu kao trgovci zaista učinili maksimalni napor da potrošači osjete i ranije efekte nižih cijena uslijed sniženja stopa PDV-a.
- Kao što smo i prije prenijeli javnosti, "Tommy" je cijene artikala kod kojih dolazi do korekcije stopa PDV-a prilagodio i snizio već tijekom ožujka. Buduće kretanje cijena zasigurno ovisi i o nabavnim cijenama dobavljača, a to je čimbenik na koji mi ne možemo utjecati. Odnosi na tržištu su jako složeni i teško je dati pojednostavljeni odgovor koji bi generalno opisao stanje i kretanje – objašnjava Dario Mamić.
'Lidl': Poremećaji u opskrbi
Trgovački lanac "Lidl Hrvatska" je među prvima najavio i snizio cijene svježeg mesa i ribe, jaja, voća i povrća, jestivih ulja i masti, dječje hrane te uložaka i tampona još od 1. ožujka.
- Smanjenje PDV-a u potpunosti je išlo u korist kupca, odnosno nismo dizali marže. Slijedom drugog dijela vašeg upita, do promjene cijena određenih proizvoda došlo je zbog poremećaja u globalnim opskrbnim lancima, što je dovelo do povećanja nabavnih cijena u više kategorija prehrambenih proizvoda. "Lidl", kao odgovoran trgovački lanac koji je svjestan svojeg utjecaja, nastoji amortizirati globalne poremećaje koliko god može, upravo kako bi svojim kupcima mogao nastaviti nuditi najbolji omjer cijene i kvalitete – vele u ovom lancu.
'Konzum': Smanjili smo maržu
Iz "Konzuma" vele da su redovne cijene više od 1000 artikala iz kategorija voća i povrća, svježeg mesa i ribe, jestivog ulja i masti, maslaca i margarina, jaja, dječje hrane, higijenskih uložaka i tampona snizili u skladu s odlukom Vlade Republike Hrvatske o smanjenju PDV-a još 21. veljače, dakle i prije njezina stupanja na snagu.
- Tako smo prvi izišli ususret kupcima i još jednom pokazali da je njihovo zadovoljstvo naš prioritet. Od sutra će se, s obzirom na nižu stopu PDV-a, vidjeti promjena i akcijskih cijena u spomenutim kategorijama. Zajedno s dobavljačima radimo na tome da uvijek osiguramo najbolje cijene za svog kupca. Važno je napomenuti i da se "Konzum" u velikom broju slučajeva odriče i dijela marže, sve kako bi utjecaj rasta cijena, koji se na nas prelijeva zbog globalnih kretanja, na krajnje kupce bio što manji – odgovaraju iz "Konzuma".
Nitko nam nije kazao kolike su cijene bile početkom ožujka, a kolike će biti prvog travnja. I to što nam nisu kazali ni riječi o tom cijenama dovoljno govori samo za sebe. Cijene su jednostavno prestigle mjere Vlade. Posljednji statistički podaci o cijenama u veljači govore da su u godinu dana za 32 posto skočile cijene jestivim uljima i krumpirima, za 25,6 posto skuplji je maslac, za 23 posto porasle su cijene margarinu, za 20,9 posto poskupjelo je punomasno mlijeko...