Jahta (ni)je bila pod sankcijama. Jest bila – jer tako kaže Vlada. A nije bila – jer te sankcije nitko nije mogao vidjeti, nisu bile zavedene gdje bi trebale biti. Tipično za Hrvatsku!
Brod vjerojatno nikada više nećemo vidjeti, ali smije li se hrvatska posada vratiti kući bez straha? E, to je ezoterično pitanje...
Epilog slučaja "nestale" jahte "Irina VU": strašno i nezapamćeno, protiv svake logike, a resorni ministar mora i potpredsjednik Vlade Oleg Butković morao bi odstupiti ili biti smijenjen!
Ne samo on, već i Frano Matušić, državni tajnik u Ministarstvu vanjskih i europskih poslova, koji vodi državnu stalnu skupinu za sankcije, kao i Alen Gospočić, član te skupine, također državni tajnik, ali u Ministarstvu mora.
Prvi zdesna premijera
Priredili su zemlji i ljudima takvu blamažu kakvu rijetko viđamo. A evo što je Butković zaključio:
"U Ministarstvu mora napravljeni su propusti oko isplovljavanja ‘Irine VU‘, ruske jahte pod sankcijama."
Riječ je, kazao je, o dva propusta Ministarstva mora u slučaju nestanka jedne od pet blokiranih i zapečaćenih jahti, a nalazila se u Hrvatskoj.
"Prvi propust odnosi se na pečaćenje i nadzor te jahte, jer nikome ne možete objasniti da je jahta zapečaćena u srpnju, a da se tek u siječnju saznaje da nje tamo nema, jer je u listopadu otišla sa suhog veza", rekao je Butković u petak uoči sjednice Vlade.
"Drugi propust, koji je ključan, odnosi se na propust pravovremene dostave informacije svim lučkim kapetanijama u Hrvatskoj. Nemaju saznanja da postoji popis jahti koje su zapečaćene. Jahta u ovom konkretnom slučaju javila se Lučkoj kapetaniji u Dubrovniku, a ona nije imala saznanja koje su jahte na popisu onih koje su pod blokadom", dodao je potpredsjednik Vlade.
Prvi zdesna premijera Andreja Plenkovića rekao je kako je u Ministarstvu mora prethodnih dana održano niz sastanaka kako bi se utvrdilo gdje se dogodio propust i učinilo sve da se slični slučajevi više ne ponove.
Butković je odlučio i smijeniti neke kadrove:
"Ja kao ministar preuzimam svu odgovornost i donio sam određene odluke u Ministarstvu, pa i kadrovske; razriješio sam načelnika sektora za sigurnost plovidbe koji je bio direktno odgovoran javiti svim lučkim kapetanijama, lučkog kapetana u Šibeniku i voditelja ispostave u Betini. Protiv njih će biti pokrenuti stegovni postupci. Ti ljudi to sigurno nisu učinili namjerno, obavio sam s njima razgovore. Ovo je pogreška koja im se dogodila i vjerujem da se to više neće dogoditi jer su se sada poduzele mjere što se tiče nadzora tih jahti", kazao je ministar.
Lijepo, Butković na sebe preuzima svu odgovornost tako što smjenjuje bliskog suradnika u Zagrebu i dvojicu ljudi s terena, u Šibeniku i na Murteru. Uz topao ispraćaj, jer propusti nisu bili namjerni.
Nedopuštena plovidba
Znači, sve ono što su nam govorili prethodnih dana, da je državni sustav provedbe sankcija centraliziran i da su svi znali sve o zapečaćenoj jahti – očito nije tako!
Kapetanije, priznao je Butković, nisu imale pojma o blokadi. Očito ni Granična pomorska policija i Carina, jer su "Irini VU" i njezinoj posadi dali dopuštenje da napusti zemlju! Nisu ih, naime, imali razloga zadržavati, brodski papiri bili su čisti.
Pozdrav i ostalim visokim državnim dužnosnicima, Matušiću i Gospočiću, koji nas danima uvjeravaju da su svi u sustavu znali i učinili sve što treba i da je jahta jednostavno – ukradena.
"Mi smo zapečatili tu jahtu, ali u lancu se dogodio određeni propust", kazao je Butković u petak.
S ostalim sankcioniranim jahtama – a spominju se još četiri – nema problema, istaknuo je.
Dodavši da su "Irini VU" i ostalima ukinute svjedodžbe, tako da im nije dopušteno ploviti.
Mediji ističu da je za jahtom koju se povezuje s obitelji ruskog milijardera Ališera Usmanova, koji je pod međunarodnim sankcijama, raspisana međunarodna tjeralica. Kao i da je brod imao zabranu napuštanja Hrvatske.
Ali!
Ostaje potpuno nejasno što sve te Butkovićeve bravure zaista znače za sudbinu hrvatske posade broda koji nosi našu zastavu, a luka upisa mu je naš Split?
Konkretno: smije li se sada posada vratiti kući? Ili im prijeti kazneni progon, što je isticao upravo Frano Matušić, državni tajnik koji vodi već čuvenu državnu Skupinu za provođenje sankcija, pa je u tom smislu i izravno najodgovorniji za ovaj rijetko viđen cirkus!
A nije smijenjen!
Posada bez odgovornosti
Jer – neka pametniji Vladini kadrovi pokušaju objasniti – kako bi zapovjednik broda mogao biti kazneno odgovoran ako su ga granične vlasti pustile da isplovi iz Hrvatske jer su brodski papiri bili čisti, a sam Butković priznao da kapetanije nisu pojma imale ni o kakvim blokadama, zbog čega upravo padaju smjene?! Možda ni skiper nije imao pojma!
Kao što jasno nije jesu li dvojica iz šibenske Kapetanije, odnosno njezine murterske ispostave, smijenjeni zato što možda zapovjednika broda, gazdu mu i direktora betinskog škvera uopće nisu obavijestili o pečaćenju broda. Što bi išlo na ruku pravnoj poziciji posade.
Ili su razriješeni zato što jahtu možda nisu fizički zapečatili, plombirali, odnosno nadzirali gdje se nalazi i odmah uočili da je nema, umjesto da to shvate mediji, mjesecima kasnije.