Španjolska agencija za tržišno natjecanje sumnjiči Booking.com za uspostavu monopola. Ispada da su se suočili s istim problemom koji je prije imao i drugi internetski div iz te branše – Airbnb.
Hotelijeri iz Madrida Booking.com optužuju za nekorektne poslovne prakse kojima im se nameću nepovoljni uvjeti poslovanja, pa će, navode, Booking.com u perspektivi istisnuti sa španjolskog tržišta sve ostale turističke agencije.
Kako na to gledaju hrvatski privatni iznajmljivači? Općenito govoreći, njihova su iskustva s tvrtkom Booking.com dobra, no postoje i neke ozbiljne zamjerke na njihovo poslovanje.
Gluhi telefoni
– Booking.com je vrlo brzo osvojio hrvatsko turističko tržište i potisnuo druge agencije jer su bili fleksibilniji što se dogovaranja uvjeta poslovanja tiče, ali i brži od ostalih. Također, plaćanje je funkcioniralo i funkcionira besprijekorno – kaže Opatijac Mirko Bulić iz Zajednice udruga obiteljskog smještaja.
Bulić je mišljenja da je Booking.com prve probleme u poslovanju zabilježio u vrijeme korone.
– Pa kad se turističko tržište ponovno probudilo, oni kao da nisu uspjeli uhvatiti ritam koji su imali prije četiri godine. Možda je to zato jer im je promet bio manji, no činjenica je da su u većoj mjeri automatizirali svoje poslovanje, pa je iznajmljivačima često nemoguće telefonski ih kontaktirati, što zna biti problem. Ono što je Booking.com uzdignulo iznad konkurencije jest činjenica da su oni iznajmljivačima prepustili formiranje cijena, a to je osnovni postulat tržišne ekonomije – veli Bulić, no to je znalo renomiranu kompaniju odvesti u drugu krajnost.
– Bilo je slučajeva da su se na njihovoj stranici reklamirali i oni koji nemaju uredno izdano rješenje o iznajmljivanju – kaže naš sugovornik.
Riječ Porezne uprave
Booking.com je to u potpunosti prepustio turističkim inspektorima, držeći se stava da nisu nadležni provjeravati tko ima urednu dozvolu za iznajmljivanje, a tko ne, što posebno iritira uredno registrirane iznajmljivače koji podmiruju sve zakonom propisane obveze.
Najveći problem između naših privatnih iznajmljivača i Booking.coma je plaćanje poreza na proviziju u iznosu od 25 posto.
– Umjesto da taj porez plaća kompanija Booking.com, ispalo je da je ta obveza nametnuta hrvatskim privatnim iznajmljivačima zbog činjenice da Booking.com nije registriran u Hrvatskoj – kaže Bulić.
Evo što su o tome svojedobno poručili iz Porezne uprave: “Svaki porezni obveznik koji ima sjedište, stalnu poslovnu jedinicu, prebivalište ili uobičajeno boravište u Republici Hrvatskoj i koji obavlja usluge na području druge države članice za koje je primatelj usluga u drugoj državi članici, obvezan je platiti PDV prema članku 196. Direktive Vijeća 2006/112/EZ. Također, svaki porezni obveznik primatelj usluga iz članka 75. stavka 1. točke 6. ovoga Zakona obvezan je Poreznoj upravi podnijeti zahtjev za izdavanje PDV identifikacijskog broja najkasnije 15 dana prije početka obavljanja, odnosno primanja takvih usluga. Prema tome, mali porezni obveznik, u konkretnom slučaju građanin privatni iznajmljivač koji ima sjedište u tuzemstvu, obvezan je zatražiti izdavanje PDV identifikacijskog broja u slučaju kada mu usluge obavlja porezni obveznik koji ima sjedište u drugoj državi članici. Stoga, u slučaju da mali porezni obveznik, građanin koji je privatni iznajmljivač ima dodijeljen PDV identifikacijski broj, tada strana putnička agencija na obavljenu uslugu posredovanja neće zaračunati PDV, već će privatni iznajmljivač biti obvezan na primljenu uslugu obračunati i platiti hrvatski PDV po stopi od 25 posto.”
Ovaj je problem eskalirao primanjem Hrvatske u EU. Booking.com je tvrtka čije je sjedište u Amsterdamu pa nije dužna plaćati porez na proviziju u Hrvatskoj.
Španjolska istraga
– No uredno imaju i svoj ured u Zagrebu, odakle pružaju usluge privatnim iznajmljivačima u Hrvatskoj, ali kako ovdje nisu registrirani, iznajmljivači su ti koji plaćaju PDV na proviziju Booking.comu po ostvarenim rezervacijama, što u konačnici provjeravaju poreznici – objašnjava Bulić.
U Hrvatskoj su iznajmljivači smještaja očito izgubili bitku s Booking.comom, no španjolski regulator za tržišno natjecanje odlučan je u namjeri da istjera pravdu. Pokrenuli su istragu kako bi utvrdili pokušava li digitalna platforma Booking.com istisnuti konkurenciju online putničkih agencija u rezervaciji hotelskog smještaja ili ne.
Pritužbe su podnijeli Španjolsko udruženje hotelskih menadžera (AEDH) i Madridska udruga hotelijera, koji tvrde da je Booking.com hotelima u Španjolskoj nametnuo nepravedne uvjete i primijenio mjere koje mogu imati učinak istiskivanja drugih online putničkih agencija i online prodajnih kanala.
Regulator je objavio da postoje “opravdani razlozi” za sumnju da je platforma možda prekršila španjolske zakone o tržišnom natjecanju i članak 102. Ugovora o funkcioniranju EU-a koji tvrtkama zabranjuje zloupotrebu dominantnog položaja na tržištu. Neke od spornih praksi možda predstavljaju zloupotrebu dominantnog položaja Booking.coma u odnosu na konkurentske brokerske usluge koje hotelima nude razne online agencije, tumači regulator.
Dodaju i da je Booking.com možda iskorištavao španjolske hotelijere koji o njemu financijski ovise, ne navodeći primjere spornih praksi.
Kazna i do 10 milijuna eura
Španjolska regulatorna agencija istražit će navedeni slučaj tijekom idućih 18 mjeseci i saslušati argumente obiju strana. Ako utvrdi da je prekršen zakon, Booking.com bi se mogao suočiti s novčanom kaznom u rasponu od 100.000 eura do više od 10 milijuna eura po prekršaju.
Madridsko udruženje hotelijera nije odgovorilo na Reutersov upit da komentira vijest o pokretanju istrage. Iz Booking.coma je priopćeno da će surađivati u istrazi kako bi odgovorili na sva pitanja u vezi s poslovanjem u Španjolskoj.
Za sudjelovanje u komentarima je potrebna prijava, odnosno registracija ako još nemaš korisnički profil....