Ono što hrvatske pomorske vlasti, a i ostale institucije, nisu bile u stanju učiniti gotovo godinu, sada su riješile začas i konačno upisale zabilježbu o sankcijama u upisni list sankcionirane jahte "Irina VU".
U Listu C najnovijeg izvatka iz upisnika brodova koji splitska Lučka kapetanija vodi za spomenuti brod, čije vlasnike - tvrtku Leraux Yachts (Cayman) Limited registriranu na karipskim Kajmanskim otocima, udaljenom poreznom raju - hrvatske vlasti, provodeći europske direktive, dovode u vezu s obitelji uzbečkog prebogatog poduzetnika Ališera Usmanova, bliskog Kremlju, piše:
Zapečaćena u Betini
"Temeljem čl. 11. Zakona o međunarodnim mjerama ograničavanja (‘Narodne novine‘, br. 139/08, 41/14, 63/19), u skladu s čl. 2. i čl. 4. toč. 8. Odluke Vlade Republike Hrvatske o načinu provođenja međunarodnih mjera ograničavanja raspolaganja imovinom (‘Narodne novine‘, br. 78/11), a u svezi primjene Uredbe Vijeća (EU) br. 269/2014 od 17. ožujka 2014. i Provedbene uredbe Vijeća (EU) 2022/261 od 23. veljače 2022. godine o mjerama ograničavanja u odnosu na djelovanja koja podrivaju ili ugrožavaju teritorijalnu cjelovitost, suverenost i neovisnost Ukrajine, dana 19. siječnja 2023. godine ograničava se raspolaganje i određuje u Upisniku brodova Republike Hrvatske provođenje upisa zabilježbe privremene mjere ograničavanja raspolaganja imovinom na motornoj jahti ‘IRINA VU‘, luka upisa Split, nacionalni identifikacijski broj (NIB): 92273".
Upis privremene mjere ograničavanja raspolaganja imovinom proveden je u četvrtak, 19. siječnja. Samo dan uoči obraćanja Olega Butkovića, potpredsjednika Vlade i ministra mora, koji je u petak obznanio da je bilo problema sa sankcioniranom imovinom osoba koje se povezuju s Vladimirom Putinom, za koje je sam preuzeo punu odgovornost pa je širokogrudno odmah i prenio na trojicu iz sustava, smijenivši šefa sigurnosti plovidbe, lučkog kapetana u Šibeniku i šefa murterske ispostave.
Ali, afera još nije završila! Zato smo ponovno, na adrese Ministarstva mora, MUP-a, vanjskih poslova i Državnog odvjetništva poslali brojna pitanja. Naravno, posebno važno pitanje tiče se sudbine pomoraca, osobito zapovjednika broda, koji su jahtom otišli iz Hrvatske u Tursku još početkom listopada, ako ne i prije - iako je ona bila pod sankcijama i trebala je biti zapečaćena u betinskom škveru.
Organizacija bijega
Koliko se može čuti iz pomorskih krugova, riječ je o četiri pomorca sa splitskog područja i jednoj stjuardesi s područja BiH. Naravno, to će utvrđivati netko drugi.
Iako sankcije nisu bile vidljive mjerodavnim vlastima, odnosno nisu bile upisane ni u jedan državni informacijski sustav pa je jahta otplovila u suton čistih papira i mahnula Hrvatskoj, bit će zanimljivo ustanoviti na koji način je akcija organizirana i izvedena.
Jesu li, naime, ljudi s broda znali da se blokada ne vidi u sustavu, kako su to doznali i jesu li im lokalne pomorske vlasti zaista brod zapečatile, uručile službenu obavijest, kao što tvrde više razine vlasti, ili su im tek usmeno dojavili, pa sljedeća tri mjeseca gledali u drugu stranu, geografski suprotnu od pravca između brodogradilišta i otvorenog mora? I jesu li pomorci s broda imali pomoć s kopna?