Svi su imali svoje planove, svi su imali uredne dokumente i karte za let Eurowingsa iz Splita za Düsseldorf, ali svi na odredište nisu stigli.
Ostali su u Zračnoj luci Split, nisu se mogli ukrcati u zrakoplov, nisu prošli check-in. Kad su se prijavili na šalteru za check-in, službenici na aerodromu su im rekli da ne mogu dalje. Njihovi razlozi putovanja aerodromskom osoblju nisu bili opravdani.
Dogodilo se to putnicima među kojima je bilo i nekoliko pomoraca, kao i ljudi koji su iz poslovnih ili obiteljskih razloga krenuli u Njemačku. Naći se u situaciji da imate kartu za let koji ste platili, da vas u Njemačkoj čekaju poslovni partneri ili kći koja hitno treba vašu pomoć, ili produžavate dalje do luke u kojoj ćete se ukrcati na brod – teško je to proživljavati bez ikakvog upozorenja da je moguće. A ipak jest. Dogodilo se i događa se. Pitanje tko je kriv za izgubljeni novac, vrijeme i nerealizirane planove ostaje bez odgovora.
ODLUČUJE AVIOPRIJEVOZNIK?
Let za Düsseldorf kasnio je dva sata i cijelo to vrijeme putnici su pokušavali riješiti problem, ali aerodromski službenici nisu ih pustili dalje. Kad su kupovali kartu online nisu imali nikakvih upozorenja da možda neće poletjeti, a dok su čekali na splitskom aerodromu uredno su na e-mail adrese primali obavijesti Eurowingsa o kašnjenju. Prije puta, kako smo informirani, oni koji su putovali poslovno kod granične su policije u Njemačkoj provjerili mogu li ući u zemlju i rečeno je da mogu, a i na stranicama njemačke zrakoplovne kompanije navedeno je da je moguće poslovno putovati u Njemačku.
Na pitanje tko procjenjuje tko može u avion u ovakvim situacijama, u Zračnoj luci Split reći će da o tome na koncu odlučuje avioprijevoznik. A sve te procedure dodatno su prouzročene mjerama zbog pandemije koronavirusa.
– Mi nikad ne skidamo putnika s leta na svoju ruku. Na ovom letu svi su putnici provjereni, njih sedam nije se moglo ukrcati. U Njemačku mogu ući njemački državljani i oni koji imaju boravišnu dozvolu, svi ostali moraju objasniti zašto putuju, moraju dokazati imaju li opravdani razlog putovanja jer još uvijek se ne može putovati kao prije pandemije – kaže Mate Melvan, šef prihvata i otpreme u Zračnoj luci Split.
Ističe kako se ljudi moraju detaljno informirati u ulascima u pojedine zemlje dok se granice skroz ne otvore. Većina zemalja ima posebne uvjete do 15. lipnja.
Melvan kaže da su od 11. svibnja kada se otvorio aviopromet imali nekoliko putnika koji nisu mogli ući u zemlje u koje su putovali već su vraćeni u Hrvatsku. Kaže i da prijevoznici u takvim slučajevima mogu platiti kaznu. Navodi i primjer čovjeka koji je imao potvrdu da ga čeka radno mjesto u Njemačkoj, ali je vraćen jer je procijenjeno da njegovo zanimanje električara nije hitno potrebno za ulazak u tu zemlju.
Putnici s leta za Düsseldorf pitaju se, međutim, kad su to aerodromski službenici stigli kod avioprijevoznika provjeriti mogu li oni putovati, kad su odmah odbijeni čim su se prijavili na šalter.
SASTANITE SE I RIJEŠITE!
– U tako kratko vrijeme sigurno nisu mogli kontaktirati Eurowings pa oni policiju, pa policija povratno njima javiti da nas desetak ne može ići. Zašto nisu, s obzirom na takve situacije, organizirali sastanak svih aerodromskih službi i avioagenata, vidjeli gdje je problem i riješili ga kako se ovo ne bi događalo. Nemamo nikakvu službenu potvrdu, nisu mi na uvid dali ni pravilnik ni uvid u komunikaciju s avioprijevoznikom – navodi jedan od putnika, koji kao i ostali koji se nisu mogli ukrcati u zrakoplov još uvijek ne zna kad može putovati i pod kojim uvjetima.
Za komentar što putnici mogu učiniti u konkretnom slučaju pitali smo Teodoru Skelin, osnivačicu Claimdona koji kroz svoj automatizirani sustav pomaže avioputnicima diljem svijeta.
– Nekoliko je pitanja na koja bi trebalo saznati odgovor. Tko je donio odluku o uskrati? Aviokompanija ili aerodromsko osoblje? Jesu li putnici zadovoljili sve kriterije za ulazak u državu odredišta i ukrcaj na zrakoplov? Koji je službeni stav aviokompanije o ovoj situaciji te da li je isti u skladu s restrikcijama postavljenim u državi odredišta – kaže Teodora Skelin, ističući kako je jako teško dati konkretan komentar s obzirom na specifične okolnosti u kojima se još uvijek nalazimo, kao i nepoznate joj detalje u vezi konkretnog slučaja, a koji mogu biti ključni za odgovor.
– Svakako bi se putnici prije putovanja trebali informirati o svim posebnim uvjetima putovanja i ulaska u državu u koju putuju. Ako, unatoč činjenici da su imali sve potrebno za putovanje, a aviokompanija im uskrati ukrcaj, tada od iste mogu potraživati isplatu odštete u iznosu od 250 do 600 eura i povrat cijene karte koju nisu iskoristili ili preusmjeravanje na novi let – ističe naša sugovornica, te pojašnjava:
NENORMALNE OKOLNOSTI
– U normalnim okolnostima, kada je prelazak granica omogućen bez ikakvih ograničenja, opravdano bi bilo ukrcaj uskratiti samo onda kad putnik, npr. nema ispravne dokumente za putovanje, potencijalna je prijetnja sigurnosti ili zdravlju i tada ne bi mogao potraživati odštetu. Okolnosti nisu tako jednostavne u ovom primjeru, s obzirom na to da se trenutačno nalazimo u situaciji epidemije, gdje svaka država postavlja svoje uvjete za ulazak ili izlazak iz države, što uvelike otežava procjenu je li ukrcaj opravdano uskraćen – kaže Teodora Skelin.