StoryEditorOCM
Hrvatska i svijetBANKE POVEĆAVAJU RAZINU SIGURNOSTI

Nove provjere za online kupnju; Doznajte što sve morate napraviti da biste se identificirali

28. travnja 2018. - 13:29

Zbog čestih zloupotreba osobnih podataka prilikom online kupnje, banke uvode nove sigurnosne provjere kako bi zaštitile svoje klijente.

Više, naime, neće biti dovoljno identificirati se unošenjem tzv. tajnog broja na poleđini debitne kartice. Sve banke, koje to već dosad nisu učinile, idu na 3D sigurnosni standard (3D Secure) u okviru kojeg se od kupca, prigodom kupnje, traži da unese jednokratnu šifru koju će dobiti od banke, kao što je, primjerice, slučaj s tokenom za internetsko bankarstvo.

Iz Splitske banke ovih dana tako od klijenata traže da ažuriraju svoje brojeve mobitela budući da će SMS-om dobivati šifru OTP (One Time Password) bez koje više uopće neće moći u internet-šoping.


Obvezno za sve


– Riječ je o globalnom standardu za provjeru autentičnosti kupaca u sustavu sigurnih internetskih transakcija, čije će korištenje biti obvezno za sve naše klijente koji karticama plaćaju robu i usluge na internetu, i to kod onih trgovaca koji sudjeluju u 3D sigurnosnom standardu – pojašnjava Silvija Bareša, glasnogovornica Splitske banke, te dodaje kako je spomenuta usluga za sve korisnike besplatna.

U Erste banci kažu kako će oni u idućim tjednima uvesti novi način autentifikacije transakcija kupnje kod korištenja 3D usluge (koju već neko vrijeme primjenjuju), odnosno potvrde identiteta korisnika banci prilikom online kupnje. Klijenti ove banke će se, također, prilikom kupnje na internetskim prodajnim mjestima, morati identificirati vremenski ograničenom jednokratnom zaporkom. Klasično plaćanje, unošenjem podataka s kartice, provodit će se samo kod onih trgovaca koji ne podržavaju 3D uslugu.

Zagrebačka banka je svojim klijentima predstavila prednosti plaćanja na stranicama koje podržavaju sigurnosne standarde i koje se mogu prepoznati po oznakama Mastercard Secure Code i Verified by Visa. Na navedenim stranicama klijenti potvrđuju svoj identitet na sigurnoj stranici ZABA-e uz unos jednokratne lozinke koju generira uređaj banke, tzv. token, a dostupan je i m-token u sklopu mobilnog bankarstva.

– Ako nije siguran u davatelja usluge, tj. online trgovca, klijentu nudimo kartice s manjim limitima ili Visa Electron prepaid karticu dok ne stekne povjerenje u trgovca. Osim toga, klijent može odmah nakon kupnje na internetu, na stranici koja ne podržava sigurnosni standard, smanjiti dnevni limit za internet na nulu te ga ponovno povećati neposredno prije nove kupnje – objašnjavaju iz Zagrebačke banke.

U Privrednoj banci Zagreb organizirali su službu za nadzor i praćenje kartičnih transakcija 24 sata dnevno, s ciljem što ranijeg otkrivanja potencijalno sumnjivih transakcija te sprečavanja mogućih posljedica.

U tom su smjeru u PBZ-u, još prije nekoliko godina, uveli 3D Secure sigurnosni protokol za provjeru identiteta korisnika, koji svoje osobne podatke mora još potvrditi i unosom jednokratne zaporke koja se generira na uređaju za autentifikaciju. Ova sigurnosna provjera, napominju iz PBZ-a, jednako kao i iz ostalih banaka, ovisi o internetskom prodajnom mjestu, odnosno odluci trgovca da sudjeluje u spomenutom 3D standardu.


BANKE SAVJETUJU ONLINE KUPCIMA
- provjerite web-prodajno mjesto i sigurnosna jamstva koje pruža
- kupujte u provjerenim online trgovinama (nerijetko i lažne stranice izgledaju prilično autentično)
- ne odgovarajte na primamljive ponude i oglase s velikim popustima prije nego što provjerite radi li se o sigurnom prodajnom mjestu
- provjerite ima li web-stranica službu za kontakte, jesu li dostupni i gdje se nalaze
- provjerite suglasnosti koje daju prilikom kupnje
- ne ulazite u proces kupnje ako se web-adresi prodajnog mjesta pristupa putem linkova sa stranica društvenih mreža
- provjerite ima li internetska adresa oznaku zaključanog lokota i počinje li s: "https" - ako stranica nije na sigurnom serveru, ne unosite podatke o kartici
- čitajte uvjete prodaje, često napisane sitnijim slovima, mogućnosti, rokove i uvjete za reklamaciju, odnosno povrat robe
- koristite platne servise za plaćanje


49
posto narastao je broj transakcija na internetu u 2017. godini u odnosu na 2016. godinu
67
posto veći je broj transakcija u volumenu u 2017. godini nego što je bio godinu prije

25. studeni 2024 01:54