S Natašom Novaković, predsjednicom Povjerenstva za odlučivanje o sukobu interesa, razgovarali smo u povodu očitih pritisaka vlasti na to tijelo.
Ministar uprave Lovro Kuščević ovih je dana napadao Povjerenstvo. Smatrate li da je riječ o samoinicijativnom činu ili signalu aktualne vlasti da pripazite što radite?
- Hm. Uh. Teško mi je procijeniti s obzirom da ne poznajem političke konstelacije je li to bio samostalni istup ministra uprave ili dogovoreni napad, ali mislim da bi ministar trebao imati na umu da je Povjerenstvo neovisno i samostalno državno tijelo te da je i zakonom zabranjen svaki oblik utjecaja na rad Povjerenstva koji bi mogao ugroziti njegovu samostalnost. Pritom, nije nam jasno što bi trebalo značiti da se stavljamo u funkciju politike. Mi u Povjerenstvu to ne razumijemo, to je neargumentirana i paušalna izjava koju bi sam ministar trebao objasniti.
Sporne i dnevnice
Neposredan povod njegova istupa je vaša najava da će Povjerenstvo istražiti korištenje Vladina zrakoplova za odlazak istaknutih članova HDZ-a na kongres Europske pučke stranke u Helsinki. U kojoj je fazi taj postupak? Je li vam itko od državnih tijela dostavio dokumentaciju?
- Ne, nisu još mogli. Predmet je otvoren prošlog petka kada je u medijima izišao tekst o tome. U petak i ponedjeljak smo imali sastanke na kojima smo odlučili kojim ćemo državnim tijelima uputiti dopise. Oni su ih jučer trebali dobiti, ako nisu prekjučer. Propisanog roka za očitovanje nemaju, trebali bi se izjasniti bez odgode. Inače, politika Povjerenstva je da nakon 15 dana čekanja šaljemo požurnicu. Ponekad nam odgovore odmah, ponekad ni nakon dvije požurnice. Ipak vjerujem da ćemo tražene podatke dobiti u roku dan-dva otkako zaprime dopis s obzirom na to da su u medijima istaknuli da će se odmah očitovati.
Osim leta, sporno je i tko im je platio dnevnice, zar ne?
- I smještaj.
Protiv koga je formalno pokrenut postupak?
- Predmet je otvoren u odnosu na sve za koje znamo da su bili tamo. To su Andrej Plenković, Gordan Jandroković, Tomislav Tolušić, Nada Murganić, Lovro Kuščević, Davor Božinović, glasnogovornik Marko Milić... ukratko, u odnosu na sve dužnosnike koji su bili u avionu.
Premijer Plenković rekao je da je on uvijek u svojstvu predsjednika Vlade, da je i na kongresu EPS-a bio kao predsjednik Vlade. Je li to točno?
- Ne mogu ništa o tome tvrditi dok ne vidim dokumente i činjenice o predmetu. Ne mogu komentirati ono što je u medijima. Kad dobijemo dokumentaciju, moći ćemo reći više tko je bio u kojem svojstvu.
Poništeno sedam odluka
Da se vratim na Kuščevića: rekao je da mu se broj poništenih rješenja Povjerenstva na Upravnom sudu čini velik i da samo u ovoj godini "ima pet ili šest rješenja". Je li to točno? Kakva vam je statistika?
- Neistina. Paušalno. Povjerenstvo je u ovih gotovo šest godina donijelo 537 konačnih odluka. Od tih 537 odluka, u deset posto slučajeva dužnosnici su osporavali odluku i pokrenut je upravni spor. U cijelosti je poništeno sedam naših odluka, od čega dvije još nisu pravomoćne. Tako nema govora da je u 2018. godini bilo šest poništenih odluka. Ujedno, odluka Upravnog suda u Splitu u predmetu Josipe Rimac je najbrže riješen predmet u prvom stupnju u povijesti ovog Povjerenstva i na nju ćemo se žaliti. Primili smo je u ponedjeljak, već pišemo žalbu Visokom upravnom sudu.
Zadnje pitanje o Kuščeviću: rekao je da će novi Zakon o sprječavanju sukoba interesa na bolji i kvalitetniji način urediti rad Povjerenstva. Jeste li uključeni u njegovu izradu, je li vas itko pitao kako na bolji i kvalitetniji način urediti rad Povjerenstva?
- To je dugačka priča. Povjerenstvo je bilo u radnoj skupini koja je odbacila prvi prijedlog Ministarstva uprave kojim se htjela minimizirati uloga Povjerenstva. Nakon što je taj prijedlog odbačen, dobili smo zadatak da u tri dana izradimo novi prijedlog, što smo i napravili negdje u petom mjesecu. Nakon toga smo imali radni sastanak i rečeno nam je da će se Ministarstvo očitovati o našem prijedlogu te da će članovima radne skupine poslati prijedlog zakona koji bi išao u daljnju proceduru. No, nisu nam ga poslali, nego smo ga vidjeli tek u javnoj raspravi. On je loš te u njemu nema bitnijih poboljšanja. Ima nekoliko procesnih poboljšanja i tri stvari koje su nam apsolutno neprihvatljive. Od završetka rada radne skupine nismo u komunikaciji s Ministarstvom uprave, ne znamo u kojoj je fazi zakon, ni kada će biti upućen u proceduru. Trebao je biti donesen do kraja ove godine, a još nije bio niti na Vladi.
Koje su vam tri apsolutno neprihvatljive stvari?
- Ukidanje perioda hlađenja, prema kojem državni dužnosnik ne smije nakon prestanka mandata ići na upravljačke pozicije, druga je nemogućnost pokretanja postupka kada dužnosnik ne prijavi potpune i istinite podatke u imovinskoj kartici i, konačno, Povjerenstvo bi moralo pokrenuti postupak u roku od 30 dana od otvaranja predmeta, što je prekratak rok s obzirom na to da Povjerenstvo često čeka dokumentaciju i više od mjesec dana.
Politički pritisci
Izuzmemo li Kuščevićeve istupe, jeste li od stupanja na dužnost već imali političkih pritisaka?
- Da.
Od koga?
- Ne bih se o tome očitovala. Rekli smo da smo imali pritiske koji nisu utjecali na donošenje naših odluka i da nećemo o tome govoriti ne budu li se ponavljali. A kada kažem da smo imali pritiske, mislim na cijelo Povjerenstvo.
U Saboru su vas izabrali vladajući zastupnici, opozicija nije htjela glasati. Jeste li prije kandidiranja za predsjednicu Povjerenstva razgovarali s nekim iz vrha vlasti – s Plenkovićem ili nekim od njegovih suradnika? Poznajete li ih uopće?
- Nisam bila ni na kakvom razgovoru. Dio ljudi iz vladajuće strukture, kao i iz oporbe, znam iz Gospodarsko-socijalnog vijeća te sa sastanaka, budući da sam radila u Hrvatskoj udruzi poslodavaca, koja je socijalni partner Vladi RH.
Očekujete li intenziviranje napada?
- Konstantno smo pod nekakvim pritiskom. Ili možda ne pritiskom, ali nas se već i napadalo, primjerice oko godišnjeg izvješća rada tijela na sjednici Vlade RH, nije nam ovo nova situacija. Bit će izazovnih trenutaka i dalje, ali takav nam je posao, da nemamo hrabrosti i integriteta ne bismo ovo ni radili.