Mnogi roditelji i učitelji zabrinuti su za sigurnost i druge probleme na društvenim mrežama, a sudeći po sadržaju koji kruži među osnovnoškolcima – s pravom se brinu.
Nedavno je jedna majka upozorila na WhatsApp grupu koja ima više od tisuću članova, učenika splitskih škola, a svatko ubacuje koga poznaje.
– Čak su i srednjoškolci u grupi, a tu su i oni mali i oni najmanji. Neka djeca su u školi Bol, a neki su u Pojišan... Ne znam iz kojih su škola jer svatko ubacuje svakog... Sadržaj je užasan, a kad dijete upali WhatsApp, dočeka ga preko 20 tisuća poruka – opisuje majka koja je odmah izišla iz grupe nakon što je vidjela sadržaj.
Priložila nam je fotografije s eksplicitnim porukama koje djeca šalju. Dok su donedavno emotikoni pokušali nadomjestiti izraze lica, nikad u potpunosti, sad su to preuzele "naljepnice" koje svako može izraditi putem aplikacije.
Tisuću djece i mladih u grupi razmjenjuje naljepnice golih djevojaka.
U želji da otkrijemo više informacija, kontaktirali smo učiteljice, koje kažu kako nisu upućene u postojanje ove grupe.
– Za grupu sam saznala preko portala, ne znam ništa o tome, stoga ne mogu komentirati. Nisam saznala da se to događa – poručila je jedna od njih.
Na isti način je doznao i Bože Ujević, ravnatelj OŠ "Kamen-Šine".
– Vidio sam da postoji grupa preko portala, nisam čuo ništa od roditelja, učitelja ni djece. Iznenađen sam i žao mi je što se takve stvari događaju. Ponekad mi se čini da je teško, gotovo nemoguće, popratiti sve što učenici rade online... Postojanje ove grupe veliki je problem koji ima puno dublje korijene. Trebali bismo se uhvatiti ukoštac s glavnim izvorom problema, nije dovoljno samo izbrisati grupu i kazniti učenike jer će sutra otvoriti novu... – poručio je.
Razgovarajte s djecom
Ujević smatra da je rješenje u poboljšanju komunikacije s djecom, više razgovora u školi, ali i kod kuće.
– Već dugo se raspravlja o opasnostima u digitalnom svijetu i upozorava se djecu, učimo ih kako se ponašati na internetu i kako ga koristiti u pozitivne svrhe, no, evo, ovakve grupe šalju poruku da je još uvijek dug put pred nama. Mislim da, osim učitelja, i roditelji moraju obratiti pažnju na to kako djeca koriste društvene mreže, ali i oni sami. Djeca upijaju svijet oko sebe i preuzmu neka ponašanja u smislu da, ako je roditelj dva sata dnevno na mobitelu, vjerojatno će i dijete imati želju činiti isto – objasnio je.
Utješna je činjenica da i stručnjaci finskog obrazovnog sustava, koje se smatra jednim od najboljih u Europi, vode bitke s korištenjem digitalnih tehnologija.
Kirsti Lonka, profesorica obrazovne psihologije na Sveučilištu u Helsinkiju, objašnjava kako roditelji i učitelji ponekad imaju fiksna mišljenja o tome da su društvene mreže općenito štetne.
– To je vjerojatno zato što odrasli često nisu osobito vješti u služenju društvenim mrežama. (...) Odrasli su uzori dobrog ponašanja te bismo stoga trebali raditi na tome da se ponašamo pristojno i u neposrednoj komunikaciji i u virtualnom svijetu – napisala je u svojoj knjizi "Fenomenalno učenje iz Finske".
Često su roditelji, umjesto uzori, oni koji pišu komentare na društvenim mrežama pune uvreda i psovki, a istodobno se zgražaju što njihova djeca to rade na sličan način, u drukčijem obliku i formatu.
Lonka smatra da rješenje nije u tome da se djecu potiče da ne sudjeluju u online komunikaciji, već da roditelji zauzmu drukčiji stav.
– Kako bismo imali dobre odnose s novim generacijama, trebamo poštovati njihov svijet i pokazati interes za njihove živote. Društvene mreže dio su toga.
Za sudjelovanje u komentarima je potrebna prijava, odnosno registracija ako još nemaš korisnički profil....