StoryEditorOCM
Hrvatska i svijetod petog razreda

Rijeka uvodi zdravstveni odgoj: saznali smo što će đaci učiti i hoće li šibenske škole tim putem

Piše Marijana Cvrtila/SD
7. studenog 2022. - 13:53

Gradu Rijeci dosadila su višegodišnja ‘rastezanja‘ sa sudbinom Zdravstvenog odgoja i obrazovanja u našim školama po sistemu "sad ga vidiš, sad ga ne vidiš", pa su kao i u slučaju Građanskog odgoja i obrazovanja, odlučili preuzeti stvar u svoje (gradske) ruke.

Zasad je to jedina lokalna vlast koja je, u skladu sa svojim nadležnostima, iznijela konkretne planove: još su lani objavili kako u osnovnim školama kojima su osnivač, a to je 25 od ukupno 28 gradskih osnovnih škola, nakon uvođenja Građanskog odgoja i obrazovanja 2016./2017. godine planiraju kao izvannastavnu aktivnost uvesti i Zdravstveni odgoj i obrazovanje i to za uzrast učenika od 5. do 8. razreda.

Kako su nam potvrdili, program će se uvoditi postupno s tim da za dvije godine, u nastavnoj godini 2024./2025., kreću najprije s eksperimentalnom provedbom.

- Zdravstveni odgoj i obrazovanje (ZOO) uvodit će se po modelu prema kojemu je Grad Rijeka uvodio program Građanskog odgoja i obrazovanja (GOO). Okupljeni tim izradit će kurikulum, nastavne i ostale popratne materijale. Sljedeća faza odnosi se na edukaciju učiteljica i učitelja koji će provoditi ovaj program u školama. Ta je edukacija planirana za proljeće 2024. godine  – kažu o dinamici provedbe iz riječke gradske uprave.

image
Nikša Stipaničev/Cropix

Povijest uvođenja zdravstvenog/spolnog, ili kako se već nazivao, odgoja i obrazovanja u naš obrazovni sustav godinama uglavnom prate ideološki prijepori, a na koncu je stvar zaključena 2019. godine kada je u mandatu tadašnje obrazovne ministrice Blaženke Divjak donesen novi kurikulum i to za međupredmetnu temu Zdravlje.

Dakle, nije uveden poseban predmet, program ili aktivnost, nego su sadržaji kroz međupredmetnu temu Zdravlje – koja uključuju domene tjelesno zdravlje, mentalno i socijalno zdravlje pomoć i samopomoć – integrirani u brojne predmete već od prvog razreda osnovne do četvrtog razreda srednje škole, pa se izučavaju i kroz prirodu i društvo, biologiju, tjelesnu i zdravstvenu kulturu, hrvatski i strani jezik, informatiku, vjeronauk i ostale.

Na sličan način, doduše, provodi se od 2013. godine, no u Gradu Rijeci, kako stoji u odgovoru koji su dostavili, procijenili su kako to nije dostatno i ne odgovara potrebama djece i mladih.

Neke od mogućih i nužno potrebnih tema koje će biti zastupljene u "riječkom modelu" Zdravstvenog odgoja i obrazovanja, kažu nadalje, svakako su zdrave navike u smislu kretanja i pravilne prehrane, prevencija ovisnosti, vršnjačko nasilje koje bi se nadovezalo na sadržaje iz Građanskog odgoja i obrazovanja, reproduktivno zdravlje mladih i druge teme.

Tematske bi se jedinice pripremale i razrađivale sukladno uzrastu, kako bi bile prilagođene učenicima od 5. do 8. razreda.

Mediji navode kako, primjerice, tema prevencije ovisnosti neće uključivati samo prevenciju uporabe droga, alkohola i cigareta, nego i "suvremene poroke" poput računalnih igrica, kockanja, klađenja i slično. Također, program bi uključivao i teme seksualnog zdravlja, spolnosti, rodne ravnopravnosti, mentalnog zdravlja i druge.

- Treba istaknuti kako će se finalna kurikulumska područja odrediti po dovršetku analize stanja koja je u tijeku, a u dogovoru i planiranju sa stručnjakinjama i stručnjacima u svakom pojedinom području. Upravo je stoga moguće očekivati i neke promjene u određenim okvirnim područjima, odnosno moguće je očekivati određena proširenja ili produbljenja nekih tema - najavljuju iz Grada Rijeke.

- Zdravstveni odgoj treba biti utemeljen na znanstvenim činjenicama, informacijama koje upućuju na brigu o zdravlju, na odgovorno spolno ponašanje. Imamo li informacije o tome kako se međupredmetna tema Zdravlje provodi u našim školama?

image

Psihologinja Silvija Stanić: Susrećemo se s upitima mladih koji pokazuju visoku razinu neznanja i elementarno nepoznavanje činjenica vezanih za odgovorno spolno ponašanje, reproduktivno zdravlje

Joško Šupić/Cropix

Naravno da se zdravstveni odgoj može provoditi i kao međupredmetna tema. Međutim, jesu li organizirane dodatne edukacije i senzibiliziranje učitelja i profesora za te teme, govorimo li o prenošenju znanstvenih informacija ili onih bliskih uvjerenjima pojedinih nastavnika? – pitanja su na koja upozorava Silvija Stanić, izvršna direktorica zagrebačke Udruge roditelja "Korak po korak", psihologinja, specijalistica za dječja prava i Gestalt psihoterapeutkinja.

Psihologinja Stanić pozdravlja odluku riječkih gradskih vlasti, kako kaže Rijeka je uvijek bila progresivan grad, međutim, dodaje, važno bi bilo osnažiti nacionalni kurikulum vezan za temu zdravlja.

- Zdravstveni odgoj izuzetno je bitan i zbog neinformiranosti i nekritičnosti mladih pri izboru informacija. Na našem portalu maloljetni-roditelji.net nerijetko se susrećemo s upitima mladih koji pokazuju visoku razinu neznanja i elementarno nepoznavanje činjenica vezanih za odgovorno spolno ponašanje, reproduktivno zdravlje – upozorava Silvija Stanić.

image

Učenici će učiti i o ovisnosti o društenim mrežama i njihovoj zloupotrebi

Marko Todorov/Cropix

Osim toga, dodaje, u vremenu u kojem živimo izuzetno važnima pokazale su se teme vezane za mentalno zdravlje.

- U posljednje dvije godine nakon pandemije koronavirusa iskustva pokazuju izrazito velike probleme mentalnog zdravlja mladih, probleme narušene slike o sebi i poremećaja prehrane, što ide u korak s anksioznošću. Zdravstveni odgoj potrebniji nam je nego ikad – naglašava psihologinja Silvija Stanić.

U Dalmaciji nitko ništa

"Riječki model" izvannastavne aktivnosti Građanskog odgoja i obrazovanja posljednjih su godina preuzeli brojni gradovi, među kojima nema onih iz Dalmacije.

Većinom je riječ o gradovima iz Istre te onima "na kontinentu" Sisku, Osijeku i Zagrebu kao i tri županije (Istarska, Primorsko-goranska, Krapinsko-zagorska). U Gradu Rijeci spremni su s vremenom ustupiti drugima i svoj program Zdravstvenog odgoja, kažu.

Kada je u pitanju taj program, zasad nema informacija da će samostalno u tom smislu krenuti ostale jedinice lokalne i područne (regionalne) samouprave (općine, gradovi, županije), ali iz Grada Zagreba u mandatu novog gradonačelnika Tomislava Tomaševića stizali su signali kako je zdravstveni odgoj potrebno hitno uvesti u škole.

Primjerice, dr. sc. Mirela Šentija Knežević, tada zamjenica pročelnika Gradskog ureda za zdravstvo Grada Zagreba, lani je prilikom predstavljanja javnozdravstvene kampanje "Budi mRAK", usmjerene na edukaciju i prevenciju mladih i njihovih roditelja o HPV-u, uz ostalo kazala: "Treba li uvesti zdravstveni odgoj u škole? Apsolutno da, unaprijediti aktivnosti usmjerene na unapređenje zdravlja i prevenciju bolesti".

 

Što se sada uči?

Aktualna međupredmetna tema Zdravlje, koja se trenutačno provodi u pet cikusa od prvog razreda osnovne do završnog razreda srednje škole, u nastavi je integrirana kroz različite predmete.

Kurikulum uključuje različite domene i sadržaje, od pravilne prehrane, važnosti tjelesne aktivnosti, higijene, reproduktivnog zdravlja, kontracepcije, ovisnosti do rizičnih ponašanja, nasilja, zaraznih i nezaraznih bolesti i traženja liječničke pomoći, važnosti prevencije, cijepljenja do darivanja krvi, organa i ostalog - navodi se u kurikulumu.

03. studeni 2024 07:15