StoryEditorOCM
Hrvatska i svijetČemu služi naknada za pristup mreži?

Građani godinama plaćaju ono što nisu potrošili: Bon za mobitel od 50 kuna dođe 55 kuna, razlika ide operatorima

11. rujna 2018. - 15:35

Korisnici telekomunikacijskih usluga koji su na prepaid bonovima u apsurdnoj su situaciji - oni, naime, plaćaju cijenu usluge koju uopće nisu potrošili! Na iznos bona koji kupuju u trgovini ili na kiosku dužni su svaki put platiti naknadu u iznosu od 10 posto.

Tako, primjerice, Simpa ili Vip bon od 50 kuna potrošača, ustvari, košta, 55 kuna premda mu toliki iznos nije uračunat u mobilne usluge! Na pitanje zašto je to tako, od vodeća dva teleoperatora u Hrvatskoj dobili smo sljedeće objašnjenje:

- Naknada za pristup mreži je već više od četiri godine sastavni dio tarifnog sustava koji koriste svi operatori. U ove četiri godine, prepaid tarife značajno su obogaćene i korisnicima donose veće brzine i dodatne pogodnosti - poručili su iz T-coma.

Iz Vipnetovih Korporativnih komunikacija napominju, pak, kako je riječ o naknadi koju u praksi imaju svi mobilni operatori u Hrvatskoj, a koja je "posljedica velikog poreznog i parafiskalnog nameta koji opterećuje investicije".

Namete ima, primjerice, i duhanska industrija, pa pušači kutiju cigareta na blagajni ne plaćaju više nego što je navedeno na samom proizvodu. Ista je stvar i s alkoholnim pićima...

Glavno je pitanje, dakle, zašto, ako neka usluga ili proizvod imaju određenu cijenu, potrošači još moraju plaćati i naknadu na tu cijenu i radi čega regulator, u ovom slučaju Hrvatska regulatorna agencija za mrežne djelatnosti (HAKOM), takvu praksu već godinama dopušta.

U odgovoru koji smo dobili od HAKOM-a stoji, među ostalim, kako su "svi korisnici bili pravovremeno obaviješteni o izmjenama", odnosno o uvođenju spomenutih naknada.

- Još od 2014. godine imamo situaciju s takvim bonovima, koji su skuplji 10 posto u odnosu na razdoblje prije poskupljenja. Mobilni operatori su, podsjetimo, reagirali na višu cijenu radiofrekvencijskog spektra, koju je propisala tadašnja Vlada RH radi većih prihoda državnoga proračuna, i redom su poskupjeli svoje usluge. U prepaid načinu plaćanja to je značilo da će se za istu količinu razgovora, interneta ili SMS-ova plaćati 10 posto više nego dotad. Operatori su odlučili poskupljenje provesti
kao naknadu u iznosu od 10 posto na dotadašnju cijenu iste količine usluge, a cjenovno bi ista stvar bila i da su linearno povisili jediničnu cijenu za 10 posto pa da minuta razgovora, SMS-a ili MB košta primjerice 0,55 kuna umjesto 0,5 kuna - objašnjavaju u HAKOM-u i dodaju da su naknade uvrštene u cjenike u skladu s odredbama Zakona o elektroničkim komunikacijama.

Kao razlog uvođenja naknade od 10 posto, umjesto linearnog poskupljenja obračunske jedinice (minuta razgovora ili SMS-ova op.a.), neki operatori su, ističu u HAKOM-u, naveli da će tako jednostavnije ukinuti naknadu kad država odluči vratiti cijenu spektra na prvobitne razine.

- Svakako treba spomenuti i činjenicu da će operatori, radi većeg prihoda, radije povećavati cijenu bonova nego da cijenu bona ostave istu, a smanje količinu usluga koje se može dobiti za takav bon - smatraju u HAKOM-u.

Koliki su prihod ostvarili teleoperatori u zadnje četiri godine na osnovi naplate naknade za pristup mreži, pitanje je na koje sasvim sigurno nećemo dobiti odgovor.


Naknada se plaća i kod online kupnje
Navedena naknada naplaćuje se i kod bonova koji se kupuju online, napominju u T-comu. Korisnici koji na taj način obnavljaju svoj račun to možda nisu shvatili jer kupnjom bona online ili u T-centrima na platomatima dobivaju dodatni iznos od 10 posto cijene bona. U svakom im se slučaju više isplati.

01. srpanj 2024 10:04