U nastavi na daljinu, koja se online i televizijskim putem provodi u posljednja tri tjedna u školama i na fakultetima, iza Uskrsa uvodi se ocjenjivanje i vrednovanje učenika.
Ministrica obrazovanja i znanosti Blaženka Divjak jučer je (petak) predstavila Upute za vrednovanje i ocjenjivanje tijekom nastave na daljinu za učitelje, nastavnike, profesore ali i dijelom za roditelje/staratelje i učenike.
- Bitan je pomak s činjeničnog znanja na razvoj kompetencija nužnih za uspješan život i rad u 21. stoljeću kao što su kritičko razmišljanje, rješavanje problema, razvoj kreativnosti i inovativnosti koja mora biti vidljiva i u metodama vrednovanja. Važno je da učenik dobije povratnu informaciju – poručuje Divjak.
Tako učitelje i nastavnike u osnovnim i srednjim školama poziva da u online nastavi usmene i pismene provjere znanja provode u što manjoj mjeri, a naglasak stave na ocjenjivanje aktivnosti učenika te vrednovanje složenijih zadataka.
Na taj način bi, u slučaju da se online nastava produži do kraja školske godine, učenici predmetne nastave (viši razredi osnovne škole i srednjoškolci) iz svakog predmeta mogli “zaraditi“ najmanje dvije brojčane ocjene: jednu iz aktivnosti poput sudjelovanja u raspravama u virtualnom okruženju, izrade zadaća pa do samostalnog istraživanja, a drugu iz složenijih zadataka poput izrade plakata, postera, umnih mapa, eseja, prezentacija, projekata i istraživačkog rada.
Zaključna ocjena na kraju školske godine izvodit će se iz dosadašnjih ocjena dobivenih u redovitoj nastavi plus ocjene iz online nastave.
Za učenike razredne nastave, od prvog do četvrtog razreda osnovne škole, ne preporučuje se pismeno i usmeno ispitivanje učenika ako nastava na daljinu potraje do kraja školske godine. No, ipak, ako se učenici izrazito trude i vrlo su aktivni u nastavi na daljinu, te ne isključuje da ih učitelj nagradi i brojčanom ocjenom. Treba reći i kako su struka te učitelji praktičari višekratno pozivali Ministarstvo znanosti i obrazovanja da ove godine zbog specifičnih okolnosti ukine brojčano ocjenjivanje i opći uspjeh za učenike u razrednoj nastavi, a osobito za prvašiće, no Ministarstvo je dosad upozoravalo kako je to moguće jedino izmjenama Zakona o odgoju i obrazovanju kroz saborsku proceduru.
No, zanimljivo je da u najnovijem dokumentu više ne isključuje ni tu mogućnost, a idu i korak dalje.
- Ako epidemiološka situacija i provođenje nastave na daljinu to budu zahtijevali, Ministarstvo će predložiti izmjenu Zakona o odgoju i obrazovanju te omogućiti da se ne izvodi zaključna ocjena u razrednoj nastavi i predmetima u osnovnoj školi kao što su tjelesna i zdravstvena kultura, glazbena te likovna kultura.
Što se tiče usmenog ispitivanja, iz Ministarstva kažu kako se ono najjednostavnije može obaviti putem video-konferencije. Ipak, usmeno ispitivanje predlaže se jedino u predmetnoj nastavi u osnovnim i srednjim školama i to za predmete koji imaju tjednu satnicu najmanje četiri sata (uglavnom hrvatski jezik i matematika) za koje bi se takav oblik ispitivanja trebao provesti jedanput do kraja nastavne godine, a posebno u slučaju ako učenik i nastavnik imaju dvojbi oko zaključne ocjene. Za predmete koji imaju satnicu tri sata tjedno (uglavnom prvi strani jezik), usmeno ispitivanje preporuča se jedino u slučaju ako se učenika tijekom nastave na daljinu ocjenjuje zaključnom ocjenom odličan ili ako mu prijeti zaključna ocjena nedovoljan.
Za pismeno ispitivanje, pak, mogu se koristiti digitalni alati, programi i aplikacije, osobito u STEM predmetima. Ministrica Divjak pozvala je roditelje da pomognu djeci u nastavi na daljinu, ali i da im sugeriraju kako se ne smiju koristiti nečasnim radnjama poput prepisivanja.