StoryEditorOCM
Hrvatska i svijetKako nas gule

Dok svi uspoređuju cijene u kunama i eurima, trgovci nam ‘uvaljuju‘ proizvode sa smanjenom gramažom po ‘staroj‘ cijeni

Piše Mirela Goreta/SD
7. listopada 2022. - 10:34

Da proizvođači pokušavaju sakriti rekordnu stopu inflaciju nudeći manju količinu sadržaja u pakiranju iste veličine ovdašnjim kupcima svi više upada u oči u raznim trgovinima samo što u moru promjena na tržištu, bolje rečeno kaosa s ogromnim poskupljenjima na svakom koraku i paralelnim pripremama za uvođenje eura više uopće nisu u stanju pohvatati zahvaljujući čemu im se sve srozava standard.

A kupovna moć pada i puno više, svima je to u Hrvatskoj jasno, nego što na to ukazuje posljednja službena stopa inflacije od 12,3 posto.

Bezbroj je načina zahvaljujući kojima proizvođači i trgovci obmanjuju kupce no neki od popularnijih i ponovno učestalijih su trikovi s gramažom. Ne samo što mnogi proizvodi poskupljuju, nego se i smanjuje njihova težina, pa tako sada manje količine određenog proizvoda, kupci zapravo plate više. Proizvođači i trgovci nadaju se kako potrošači neće primijetiti da se smanjila gramaža određenih proizvoda, a mnogi među prvospomenutima pribjegavaju i korištenju jeftinijih sastojaka, mijenjaju recepte i smanjuju kvalitetu proizvoda što kupci još teže prepoznaju.

Koliko obmanjujuća praksa u slučaju prehrambenih artikala u nas eskalira svjedoči i svjež primjer kojega je uočila naša splitska čitateljica i obratila se redakciji mailom u kojemu je opisala što je ovih dana zamijetila u jednoj trgovini na Sućidru:"Gledam danas u mom dućanu, gdje redovito kupujem, klasično Ledo pakiranje smrznutog voća 450 g za 24.98 kn. Do njega novo Ledo pakiranje od 300 g za istu cijenu, 24.98 kn. Prodavačica mi kaže kako će Ledo slati samo pakiranje od 300 g čim se prodaju zalihe od 450 g i tako će manje pakiranje zamijeniti veće, a cijena ostaje ista. I to nije mala razlika u cijeni, tj. proizvođačkom ili trgovačkom profitu.

image
Tobias Schwarz/Afp

Po tome izlazi da dva dosadašnja pakiranja (ukupno 900 g) po 24.98 kn koštaju 49.96 kn, a tri nova, manja pakiranja iste ukupne gramaže po pojedinačnoj cijeni od 24.98 kn ukupno koštaju 74.94 kn, što je 25 kuna više za istu količinu", napisala je čitateljica Slobodne pitajući se koliko su ovakvi slučajevi trgovanja u skladu s direktivom države o podizanju cijena i što rade inspekcije.

Poslala nam je i fotografiju starog/novog pakiranja Ledovog šumskog voća, koje se prodaje po istoj cijeni od 24.98 kn iz koje je razvidno kako je ambalaža novog pakiranja neznatno manja, a ponešto je izmijenjen i njezin dizajn. Posezanje za novim pakiranjem smrznutog šumskog voća drastično smanjene gramaže, ali cijenom istovjetnom starom, kupca u konačnici košta puno skuplje. U ovom slučaju kupac će za trećinu sadržaja lakši proizvod platiti po nekadašnjoj cijeni uvjeren kako ga je poskupljenje zaobišlo.

Asortiman smrznutih proizvoda popularnog domaćeg brenda tek je kap u moru istovjetnih ili sličnih poteza ovdašnjih, ali i stranih proizvođača artikala koje svakodnevno kupujemo. S tim da im, ne samo što im se smanjuje količina, u velikom broju slučajeva prethodi i povećanje cijene, pa su potrošači u biti dvaput opljačkani.

image
Ina Fassbender/Afp

- Uglavnom, ako ne diraju cijene onda smanjuju gramaže. Ili dignu cijene, a kad novi proizvod smanjene količine stave na akciju onda se nađe u prodaji po nekadašnjoj cijeni po koja se kupovala veća količina - objašnjava nam I. R., voditeljica dućana robe široke potrošnje u vlasništvu poznatog domaćeg trgovačkog lanca.

Sve su, veli, cijene otišle gore, rijetko što nije poskupilo, a kako to danas u praksi izgleda govori i činjenica kako je, primjerice, prije neki dan cijeli Kraš podigao cijene svojih proizvoda. Baš ovih dana isto se dogodilo i s Persil praškom za rublje. A gramaža još puno prije smanjila...

- Ranije su dobavljači dizali cijene na nekoliko artikala, a sada ih odjednom dižu na cijeli asortiman svojih proizvoda. I mi se hvatamo za glavu, u dućanu nas ujutro znaju dočekati poskupljenja nekoliko tvrtki. Ne možete ni zamisliti kad, primjerice, cijela Saponia odjednom digne sve cijene, to je more proizvoda - priča nam spominjući poznatu domaću tvrtku, koja se bavi proizvodnjom deterdženata, proizvoda za osobnu higijenu i sredstava za kućansku i industrijsku čistoću. I njezina su se pakiranja, lako se to uvjeriti u trgovinama, smanjila.

I kad se malo bolje pogleda u artikle na policama trgovina ispada da nema gdje se nije uštipnulo - suhomesnati naresci, koji su nekoć bili pakirani u ambalaži od 100 g, pali su na 90, a sada i na 80 g. Smrznuti grašak domaćeg proizvođača skončao je na pakiranju od 400 g nakon što je bio 450 g, no sada i košta oko 12 kuna, dok je staro, veće pakiranje bilo nekoliko kuna jeftinije. Omekšivači za rublje koji su prodavani u pakiranju od 1 litre danas se kupuju po 0,9 l, a oni nekadašnji od 2 l pakiraju po 1,8 l. Danas se u ambalažu pakira i 1,8 kg praška za odjeću, nekad je to bilo 2 kilograma.

image
Ahmet Kalajdžić/

Nekadašnje pakiranje kukuruza spalo je s 200 g na 170 g, a repovi kozica na 180 g iako su oduvijek bili pakirani u količini od 200 g. File oslića poznatog domaćeg proizvođača, koji se pakiranju od 600 g još početkom ljeta prodavao po cijeni od 36, 99 kuna, sada se nudi isključivo u količini od 400 g i u prosjeku stoji oko 41 kunu, a negdje je i skuplji. Smanjivali su se i sapuni, oni koji su iznosili 100 g sada teže 80 g. Niže su pale i uobičajene doze pojedinih šampona i regeneratora za kosu, čak je i instant palenta s 500 g završila u pakiranju od 450 g. O cijenama WC papira da i ne govorimo. Odletjele u nebo. Listići sve tanji i prozirniji, samim tim i role sve uže.

- Ta priča s toaletnim papirom je stvarno očajna, pa što ima da se pakiranje od 24 komada dvoslojnog prodavalo po plafon cijeni od 18 kn, a danas taj isti papir košta 45 kn. Jedino valjda nisu dirali pelate - i dalje se prodaju u pakiranju od 400 g. Ništa, jest ćemo poma i manistre - ljutito će I. R. podsjećajući kako je i tjestenina znatno poskupjela. I u tom slučaju vrijedi trik s gramažom - nekadašnja pakiranja od 500 g zamijenila su ona od 400 g, stara je teško više igdje naći.

- Ma što ima da je kruh bio 5 ili 6 kuna, sad je 12 KN. Pa kolika je to onda stopa inflacije?! 100 posto!!! Dizalo se i ono što se nije smjelo, kruh, mlijeko, dječja, hrana... I što se dogodilo?! Ništa - rezignirano će I. R.. Iako radi u trgovini robe široke potrošnje i dobro je upoznata s promjenama cijena i samoj joj je, kao potrošaču, teško izbjeći zamke kad krene u kupovinu. Pogotovo kad mora proučavati trenutne količine proizvoda koje je navikla kupovati.

- Sklizak je to teren... U slučajevima kad je cijena identična, a gramaža nekog proizvoda manja uistinu se može govoriti o zavaravajućoj poslovnoj praksi, iako im nitko ne može zabraniti da imaju istu cijenu po novoj gramaži. To je jedna stvar, ali s druge strane, može dovesti potrošača u zabludu. Dužnost trgovca bi pak bila da ne dovodi potrošača u zabludu ne primjenjući zavaravajući poslovnu praksu s ostavljanjem identične cijene, jer ću, ukoliko određeni proizvod po toj i toj cijeni kupujem godinama, posegnuti za njim misleći kako je sve ostalo isto. A nije - kazala nam je Tanja Popović Filipović, voditeljica Centra za edukaciju i informiranje potrošača (CEIP) sa sjedištem u Osijeku.

image
Tobias Schwarz/Afp

- Takvim svojim postupkom trgovac utječe na odluku potrošača da odabere baš taj proizvod, koji inače ne bi odabrao nego bi možda posegnuo za jeftinijim ili bi kupio neku robnu marku. Taj dio točno stoji u Zakonu o zaštiti potrošača a glasi "doveo u obmanu potrošača da se odluči i učini što inače ne bi" - navodi Popović Filipović. Naravno, pojašnjava, da nitko ne može zabraniti promjenu gramaže, ali to onda treba učiniti "po nekakvom transparentnom poslovnom običaju, a ne da je se smanji i ostavi cijena identična onoj prethodnog, većeg pakiranja istog proizvoda".

Kad bi ova priča otišla korak dalje i završila na nekoj višoj instanci, proizvođač bi vjerojatno dobio eventualni spor, objašnjava voditeljica CEIP-a, jer nije napravio ništa osim što je smanjio gramažu, ali je potrošača naveo na postupak na koji se inače ne bi odlučio.

Zanimljivo je kako se u njezin Centar za edukaciju i informiranje potrošača Hrvati uopće ne javljaju s pritužbama ovakvoga tipa, jer su, objašnjava nam, zapravo potpuno izbezumljeni zbog brojnih poskupljenja i priče oko uvođenja eura. Fokus im je na cijenama.

- Mi samo računamo... Nekad se, primjerice, kupovalo određeni proizvod po nekoj cijeni za 20 kn, a sada ga se može nabaviti za 38. I sad nas muči koliko je to kuna? Koliko eura? A u svemu tome ispod radara prolazi svašta. Bavimo se je li netko nešto iz kuna zaokružio u eure ili nije, a za to vrijeme koristi se gužva. I mi od stabla ne vidimo šumu. Toga će biti sve više. Ljudi su zapravo opterećeni preživljavanjem, pogotovo umirovljenici - naglašava Tanja Popović Filipović.

Kupci su, dodaje, trenutno skoncentrirani na dvojno iskazivanje cijena, misle na onih devet proizvoda kojima su cijene zamrznute i sl., u svemu ovome što nas okružuje događaju se neke goruće situacije po pitanju naših potrošačkih prava i naglasak je na njima. Zato se o priči s količinama proizvoda puno ne razmišlja. U drugom je planu...

- Ne možemo svi mi uzeti godišnji odmor kako bismo proučavali tko nas je sve prevario. Zahtjevno je sve to pratiti i provjeravati. Previše je promjena, događaju se stalno... I svi love u mutnom. I nema nam druge doli širom otvoriti oči prilikom ulaska u trgovine - kaže Tanja Popović Filipović.

Model uvezen iz Amerike

Priču sa smanjenjem količine proizvoda ovdašnji su potrošači još davno zapamtili u slučaju pločica čokolade čija su pakiranja sa 100 g pala na 80. U jeku inflacije taj je perfidni način poskupljenja ponovo na snazi. Model je uvezen iz Amerike, a posljednjih se godina raširio i Europom (ne, nemojte misliti kako sada, primjerice, nije zahvatio i Njemačku) - građani kupuju proizvod čija je količina smanjena, iako je na prvi pogled pakiranje isto.

Promjena gramaže - legitimna

Direktivom EU, donijetom prije desetak godina, proizvođačima je dana sloboda da se ne moraju striktno pridržavati određenog pakiranja, te je promjena gramaže ili zapremnine proizvoda legitimna. Prema tom se načelu sve ono što je transparentno naznačeno smatra ispravnim i u skladu sa zakonom, jer potrošač prilikom kupovine ima mogućnost upoznati se samom količinom proizvoda.

Ovakav trend ide u korist proizvođačima, potom i trgovcima, a na štetu potrošača. Takvim modelom poslovanja proizvođači nastoje nadoknaditi gubitke u vrijeme pandemije, ali baš kao i trgovci riskiraju gubitak pozicije na tržištu. Potrošači su pak prepušteni samima sebi zbog čega moraju obraćati pažnju, osim na cijenu i marku, i na volumen i gramažu proizvoda.

26. prosinac 2024 14:33