Iduće godine moglo bi se promijeniti mnogo toga vezanoga uz vozačku dozvolu prihvati li Europski parlament nova pravila EU-a o vozačkim dozvolama u svrhu poboljšanja sigurnosti na cestama i prihvaćanja digitalne tranzicije. Najvažnije: trebalo bi se promijeniti trajanje valjanosti vozačke dozvole i uvesti i obvezni zdravstveni pregledi za sve, piše Auto klub.
Zastupnici Europskog parlamenta u Odboru za promet i turizam usvojili su prošli tjedan svoje stajalište o reviziji pravila EU-a o vozačkim dozvolama vrlo tijesno: s 22 glasa za, 21 protiv i dva suzdržana. Zbog više od 20 000 života izgubljenih na cestama EU-a svake godine, zastupnici Europskog parlamenta žele osigurati da nova pravila pridonesu sigurnosti na cestama.
Zastupnici Europskog parlamenta u Odboru za promet i turizam složili su se da bi vozačke dozvole trebale vrijediti najmanje 15 godina za motocikle, automobile i traktore, te pet godina za kamione i autobuse, uz neke iznimke. Također su predložili uvođenje obveznih zdravstvenih pregleda prilikom izdavanja i produljenja vozačke dozvole.
Prema predloženim pravilima, neiskusni vozači morali bi proći probni rok od najmanje dvije godine tijekom kojeg bi postojala određena ograničenja, poput strožih kazni i maksimalne dozvoljene količine alkohola do 0,2 promila u krvi.
Kako bi ublažili problem s nedostatkom profesionalnih vozača, zastupnici Europskog parlamenta suglasni su da se 18-godišnjacima omogući dobivanje dozvole za vožnju kamiona ili autobusa s do 16 putnika, pod uvjetom da posjeduju potvrdu o stručnoj osposobljenosti. Ako to ne učine, dobna granica se podiže na 21. Osim toga, 17-godišnjaci bi također mogli imati pravo na vozačku dozvolu za kamione ako ih prati iskusni vozač.
Zastupnici Europskog parlamenta podržavaju prijedlog prilagodbe obuke i testiranja vozača kako bi se vozači bolje pripremili za stvarne situacije u vožnji i kako bi se razvila njihova svijest o riziku, posebno za ranjive kategorije kao što su pješaci, biciklisti i korisnici e-romobila i e-bicikala. Sigurna upotreba telefona tijekom vožnje, vožnja po snijegu i skliskim uvjetima, rizici od mrtvog kuta, sustavi za pomoć vozaču, korištenje vozila u "odgovornom odnosu na okoliš" i emisije štetnih tvari također bi trebali biti dio vozačkih ispita.
Kako bi podržali jedinstveno tržište EU-a, zastupnici Europskog parlamenta zalažu se za davanje mogućnosti vozačima da dobiju digitalnu vozačku dozvolu, dostupnu na mobilnom telefonu i koja bi bila u potpunosti ekvivalentna fizičkoj vozačkoj dozvoli.
"Drago mi je što je Europski parlament sigurnost na cestama postavio kao glavni prioritet. Naš cilj je postići nultu smrtnost na cestama do 2050. i stvoriti jači sustav za zaštitu vozača početnika od nesreća", izjavila je glasnogovornica Europskog parlamenta, Francuskinja Karima Delli. O nacrtu stajališta o reviziji EU pravila o vožnji vjerojatno će glasati puna dvorana Europskog parlamenta na plenarnoj sjednici u siječnju iduće godine.