Jesu li se dubrovački privatni iznajmljivači našli na mukama? Srpanj i kolovoz ne pune se očekivanim intenzitetom, a ni lipanj se nije proslavio. Doduše ne svima, dio iznajmljivača ne osjeća pad bookinga. Otkud rupe kad smo još od početka godine pričali o nikad uspješnijoj sezoni koja će zasjeniti i rekordnu 2019., pitali smo Nina Dubretića iz Direct bookera, agencije za privatni smještaj.
- Stvarno se vidi neka čudna krivulja koja je atipična za lipanj gdje bi rezervacije trebale biti pred vrhuncem jer najviše rezervacija dolazi tad i u srpnju. Vidimo da ovog lipnja ne ide očekivanom brzinom. Definitivno je usporilo, to traje već dvadesetak dana. Rekao bih da su rezervacije 15 posto sporije nego 2019. godine. O razlogu možemo nagađati – kaže Dubretić i pojašnjava kako su zastoji u bookiranju relativno normalna pojava unutar ‘cancellation‘ perioda koje je iznajmljivač dozvolio, a vrijeme pandemije je donijelo dosta fleksibilnije police otkazivanja.
Usporavanje bookinga događalo se u svibnju za lipanj u kojem dio iznajmljivača osjeti manjak. Je li rupi pridonijela inflacija, rast cijena, ‘eksplozija‘ apartmana...?
- Inflacija je bila i u travnju, kad je graf lijepo izgledao. Zašto je usporilo već je gatanje iz čaše. Svi skupa su digli cijene 15 posto, a turist zbog inflacije ima 15 posto manje novca nego prije, što može utjecati na odluku o putovanju koje i jest nekakav luksuz – kaže naš sugovornik.
Kaže da ostaje upitno kakav će biti krajnji rezultat sezone i hoćemo li nadmašiti famoznu 2019. godina, no dodaje kako će sigurno biti bolje nego lani.
- Ako imaš 15 posto veće cijene znači da ti je i 15 posto manje prodanih noćenja dobro. Imaš manji trošak, a jednako novca. Znači ima lufta tih 15 posto. Na Booking.comu je sada skoro tri tisuće objekata u Gradu Dubrovniku. Ranije se broj kretao oko 2 i pol tisuće, znači pojavio se dio novih objekata ili onih koji su se vratili na tržište nakon korone. Ako imaš 20 posto više kapaciteta, znači da vlasnik apartmana mora očekivati da će dijeliti rezervacije, što znači da imaš manje noćenja. Vjerojatno je trenutna situacija skup svega toga – ističe Dubretić.
Smatra kako po cijenama smještaja spadamo u zlatnu sredinu.
- Smještaj se ne može generalizirati i reći smještaj je u Dubrovniku skup. Uzmeš ono što ti cjenovno odgovara. I kad u Monaco pođeš, imaš sobu za 10 tisuća eura noć i vjerojatno hostel za 30 eura. Svaki proizvod ima svoga kupca i to je u smještaju spas.
Na upit je li došlo do obaranja cijena smještaja, Dubretić kaže kako je ‘u last minute situaciji tipično ponašanje da se cijena spušta kad si prazan‘. O očekivanjima dodaje kako treba ‘izvući situaciju u kontekstu prihoda i nadati se dobroj podsezoni‘.
Dugogodišnji turistički djelatnik Niko Bulić, i sam privatni iznajmljivač, kaže nam kako ‘nema pritiska kakav se očekivao, da nećemo znati što ćemo s tolikim gostima‘.
- Mi smo nekad ko voda u barci, idemo iz krajnosti u krajnost. Svi su govorili rekordi, rekordi, ja mislim da će biti dobra godina ali je činjenica da se lipanj, srpanj i kolovoz sporije pune nego prošle godine, a posebice u odnosu na 2019. Što ne znači da u zadnjim trenucima neće doći do prodaje. Hoće li se to dogoditi u zadnjem trenutku, hoće li se srpanj prodavati i u srpnju, to ćemo tek vidjeti. Međutim, ne mogu reći da je loše, još uvijek očekujem da će biti dobro – kaže Bulić. Kao turističkom djelatniku i stanovniku grada smeta ga što je sva pozornost javnosti usmjerena na komentare kako je ‘sve prekomjerno, kakvi su nam gosti, što će nam ih toliko, gužva je...‘.
- Kao da smo zaboravili da se za svakog gosta treba izboriti da nam dođe. Nama kao da je jedina zadaća kako se obraniti da nam gosti ne dolaze. Takva se svijest stvara, a to nije dobro. Smatram da nam štetu rade napisi o tome kako je sve poskupjelo. Što mi radimo, sebi autogolove dajemo, od sebe stvaramo slučaj! Je li se može čuti da Grčka, Italija, Španjolska i druge zemlje govore kako im je sve poskupilo i da im zato gosti neće doći. Još uvijek smo na međunarodnom tržištu gdje se borimo za gosta više – kaže bivši ministar turizma i nekadašnji direktor HTZ-a.
Gledajući iz iskustva privatnog iznajmljivača, Bulić kaže kako otkazivanja smještaja nije bilo, a pravilo je da se 14 dana prije bez ikakve odštete smještaj može otkazati, što je bio slučaj i prošlih godina.
- Vjerujem da će sezona biti dobra ali ne bih padao u euforije, pozivao se na tromjesečne ili peteromjesečne rezultate kad tek ulazimo u glavni dio godine. Lipanj je ravan rujnu po učincima, ali srpanj i kolovoz su 50 posto plus cijele godine u Dubrovniku. Tek se ono što je najvažnije ima dogoditi. Broj ljudi koji putuju prema Mediteranu neće biti manji ali moramo biti pametni. Moramo stvarati raspoloženje i slati poruke potencijalnim gostima da su dobrodošli a ne da nam idu na živce – savjetuje Bulić.
U lipnju su njegovi smještajni kapaciteti na 90 posto prodanosti što je, kaže, dobro.
- Lani sam bio na 95 posto ali ću financijski biti bolji nego lani. Osobno mi je lipanj dobar, travanj i svibanj su u odnosu na lani bili bolji. Ali ta naša euforija ‘nećemo znati što ćemo s gostima‘ koja nas je uhvatila početkom godine, imam dojam da je rezultirala izostajanjem svih potrebnih aktivnosti prema tržištima za onaj dio turističke žetve koji je najvažniji a to su predstojeći mjeseci. Ne odnosi se to samo na dubrovačko područje, nego cijelu Hrvatsku jer mi smo do jučer padali u trans od rekorda a sad me strah da padnemo u trans kako će sve biti prazno. Dovoljno je da se sedam dana govori o srpanjskim ili drugim rupama i onda će ljudi biti u strahu i počet će spuštanje cijena. Ponašat ćemo se manje pametno nego što bi trebalo – zaključuje Bulić.