A1 Hrvatska prvi je iskoristio mogućnost usklađivanja cijena zbog inflacije te će od 1. srpnja podići cijene za mjesečne naknade tarifa, paketa i, kako kažu, opcija definiranih službenim cjenikom kompanije za 8,5 posto. O dizanju cijena danas su počeli slati obavijesti svojim korisnicima koji će prvi račun s usklađenim iznosom primiti u kolovozu.
Iz Hrvatskog Telekoma i Telemach Hrvatska poručuju da u ovom trenutku nisu donijeli odluku o povećanju cijena, ali prate situaciju.
"Zbog nekoliko godina nestabilnih tržišnih uvjeta, velikih izazova u poslovanju i visokoj stopi inflacije, od 1. srpnja A1 Hrvatska primijenit će indeksnu klauzulu na mjesečne naknade tarifa, paketa i opcija definiranih službenim cjenikom kompanije, odnosno iskoristiti zakonsku mogućnost usklađivanja cijena jednom godišnje za iznos inflacije u prethodnoj godini", poručuju iz A1.
Prosječna godišnja stopa inflacije u 2022. prema Državnom zavodu za statistiku iznosila je 10,8 posto, a A1 Hrvatska primijenit će usklađivanje koje je manje od službene stope inflacije i iznosi 8,5 posto.
"I nakon ovog usklađivanja ponuda A1 ostaje najkonkurentnija na tržištu. Indeksna klauzula ne primjenjuje se na ostale stavke računa koje nisu mjesečna naknada tarifa, paketa i opcija, kao što su potrošnja minuta, poruka ili interneta, ICT usluge, jednokratne naknade i rate za uređaje te navedene naknade ostaju neizmijenjene. Također, korisnici popuste na koje imaju pravo nastavljaju ostvarivati sukladno ugovorenim uvjetima", dodaju iz A1.
Zbog povećanja cijena odnosno primjene indeksne klauzule korisnici više ne mogu raskinuti ugovor bez naknade, jer im je to bilo omogućeno početkom godine prilikom izmjene općih uvjeta poslovanja. Tada su HT, A1, Telemach i Iskon obavijestili svoje korisnike o izmjeni općih uvjeta poslovanja i uvođenju mogućnosti indeksacije cijena prema godišnjoj stopi inflacije. U roku od dva mjeseca od primitka takve obavijesti korisnici su mogli raskinuti svoje ugovore bez naknade. Sada to više ne mogu. Uz to, regulatorna agencija HAKOM u veljači je objavila da operatori mogu usklađivati cijene telekom usluga s godišnjom stopom inflacije do kraja kalendarske godine u kojoj je objavljen indeks inflacije. U prvoj odluci to su mogli napraviti u roku od 90 dana nakon što Državni zavod za statistiku objavi godišnju stopu inflacije.
To znači da Hrvatski Telekom i Telemach Hrvatska cijene mogu povećati u bilo kojem trenutku do kraja ove godine.
IZ HT-a poručuju da odluka o mogućem usklađenju cijena još nije donesena.
"U slučaju donošenja takve odluke o tome ćemo pravovremeno, najmanje 30 dana prije eventualne primjene, obavijestiti korisnike, kažu iz HT-a.
Telemach Hrvatska kaže isto - u ovom trenutku također nije donio odluku o povećanju cijena.
"Pomno pratimo sva kretanja na tržištu i analiziramo situaciju. Unatoč inflatornim uvjetima nastojimo našim korisnicima pružati visokokvalitetne usluge uz optimalnu vrijednost za novac. Sve odluke o potencijalnoj promjeni cijena bazirat ćemo na cjelokupnoj analizi i procjeni kretanja tržišta. Naše korisnike redovito i proaktivno obavještavamo o svim okolnostima koje mogu utjecati na korištenje usluga Telemacha, te u slučaju eventualnih promjena cijena pravovremeno ćemo o tome informirati naše korisnike", odgovorili su nam iz Telemacha.
Inače, operatori pojašnjavaju kako u telekomunikacijskoj industriji u Europskoj uniji i Velikoj Britaniji postoje brojni primjeri operatora koji dulji niz godina primjenjuju indeksnu klauzulu. Uobičajena je u ugovornim odnosima u industrijama poput osiguravajuće i građevinske, kod zakupa poslovnih prostora kao i u brojnim drugim odnosima te je u uvjetima visoke inflacije unatrag godinu dana postala sve prisutnija i na domaćem tržištu.