Hrvatska javnost još je u šoku zbog potonuća broda Bourbon Rhode pod vodstvom kapetana iz Šibenika Dina Miškića. Havarija se dogodila 26. rujna u vodama Martiniquea. Rezultat intenzivne i višednevne potrage su trojica spašenih, četvorica mrtvih i sedmorica nestalih članova posade među kojima je i Miškić.
Iz dana u dan stižu informacije o tome što se događalo tog kobnog 26. rujna, no možda ništa tako detaljno i dramatično ne opisuje posljednje sate broda Bourbon Rhode kao transkript koji se pojavio u pomorskim krugovima, a redakcijama Dalmacija Danas i Morski.hr dostavio ga je Dinov kolega koji se trenutno nalazi izvan Europe.
Kapetan je već nekoliko godina, a trenutno radi kao inspektor na brodovima. S Dinom je radio jedno vrijeme u Nigeriji na offshore brodovima.Kaže, ne slaže se sa skrivanjem istine i zbog toga je odlučio pustiti u javnost ono što je došlo i do njega povjerljivim kanalima.
S portala Dalmacija Danas zamolili su ga da stručni pomorski jezik spomenutog transkripta približi čitateljima. On je to učinio, pojašnjavajući kronološki tijek zbivanja i naglašavajući da nije ni znao koliko će biti stresno ponovo prolaziti kroz cijeli transkript tokom prijevoda.
"Transkript je zasigurno potekao s firme koja je bila u dopisu s Marlink-om (SSAS). Netko iz Bourbona je to proslijedio na aplikaciju WhatsApp", pojašnjava dramatičnu komunikaciju koja je uslijedila između hrvatskog kapetana s matičnom kompanijom.
– Ovo je automatska poruka poslana s uređaja prilikom pritiskanja „DISTRESS“ dugmeta. Operativni menadžer Bourbona kontaktira Marlink da bude direktan posrednik kako bi poruke stizale što prije.
– 17 minuta kasnije stiže pisana poruka da brod tone, jer ulazi voda u strojarnicu, u 08:45. 13 minuta kasnije, u 08:58 ponovno je pisana poruka, gdje je dodana i pozicija broda. Vsat i FBB (Fleet BroadBand) im je nedostupan već s početka komunikacije, znači nisu imali internet, već je samo Inmarsat C (Marlink SSAS) sistem radio. To je normalno na brodovima u velikom nevremenu, jer antena koja prati satelit ne može stići valjanje i posrtanje broda u tim uvjetima. Čak i ako je sve bilo u funkciji, fizički nije mogla pratiti brzinu valjanja broda.
– Tek poslije 3. poslane poruke da brod tone, kompanija odgovara u 09:42, poslije sat i 14 minuta od prvog poziva u pomoć. „Dino poruka primljena. Pomorski koordinacijski centar spašavanja je uključen, potvrdi nivo vode u strojarnici (totalna ili djelomična poplava). Potvrdi radi li pomoćni generator i uspijevaju li kaljužne pumpe izbaciti vodu iz strojarnice. Potvrdi možeš li držati prodor vode pod kontrolom, kao i stabilitet broda da ostane plutati. Svi smo mobilizirani u svrhu Vašeg spašavanja.“
LRIT (Long Range Indetification and Tracking) sistem potvrđuje poziciju broda u 09:48 (ovo je automatska poruka sistema) U 09:57 ponovno poruka da tonu s pozicijom, uz dodatak da nitko nije ozlijeđen, ali da im motori više ne rade i da je sve pogašeno (komunikacija se obavlja uz pomoć baterija koje opskrbljuju sistem). „Sva se posada skupila i spremna je za napuštanje broda, ali ne mogu baciti splavove zbog velikih valova od 10m ili više.“
U 10:52, skoro sat poslije, govori da ne mogu više ispumpavati vodu, dok ih iz kompanije pitaju da potvrdi radi li pomoćni generator koji inače brod opskrbljuje strujom u slučaju nužde. U 11:11 kompanija čiji je SSI EXCELLENT javlja Bourbon Rhodeu da su ga preusmjerili prema distress lokaciji.
U 11:35 traže od Dina da im potvrdi koji dijelovi broda su poplavljeni. Odgovor od Dina stiže 11 minuta kasnije, da su poplavljeni zadnji dio strojarnice, točnije kormilarnica (Z-drive compartment).
U 11:54 Dino potvrđuje da li je kormilarnica izolirana vodonepropusnom pregradom (kojih uzgred mora biti na svakom brodu po SOLAS-u). Ponovno ga pitaju da im otkrije odakle točno more prodire u brod i je li strojarnica također izolirana vodonepropusnom pregradom (vratima koja se zatvaraju lokalno a i s komandnog mosta). Točno 12:00 sati Dino ih pita kad točno stiže brod koji im je krenuo u pomoć, a već poslije 5 minuta da nivo vode u brodu raste
U 12:28 stiže nova poruka da su kormilarnica i strojarnica izolirani vodonepropusnim pregradama, ali da voda i dalje raste (što je bila i posljednja poruka sa broda). U 12:41 ga pitaju da im potvrdi radi li bilo koji od generatora, ali poruka nije stigla do broda Ponovno u 13:32 traže od njega da održava komunikaciju i da ih izvještava svakih 15 minuta, ali ni ta poruka nije primljena, tj. dostavljena na brod.
U 13:44 Bourbon traži od Marlink-a (Operatera) da kontaktira brod, ali bez uspjeha. U 16:10 Marlink potvrđuje da im je terminal nedostupan…. Tek nakon toga u 17.27 odlučuju kontaktirati obitelji posade broda…, piše Dalmacija Danas.