GROWit je program poticanja IT poduzetništva na području Splitsko-dalmatinske županije, koji mladim poduzetnicima pruža podršku u razvoju poslovnih ideja i olakšava daljnji razvoj lokalnog poduzetničkog ekosustava.
Tim kojeg čine studenti računarstva na FESB-u, Klara Bruna Tomić (22), Marino Jurić (23) i Matej Vuko (23), te njihov profesor Marjan Sikora (51), prije godinu dana nije mogao ni sanjati da će pokrenuti vlastiti startup. Prijavili su se na StartIT Student u želji da steknu neka poduzetnička iskustva i znanja, a na kraju su uspjeli i puno više od toga sudjelujući na svim natječajima u organizaciji Digitalne Dalmacije.
Izvorna ideja mijenjala se kako su prolazili kroz školovanje na StartIT Studentu i StartIT akademiji, jer su koristeći naučene alate i poduzetničke vještine spoznali da izvorna ideja nema zadovoljavajući poslovni potencijal.
Kada je ideja sazrela, prijavili su se na natječaju GROWit i osvojili malo više od 6500 eura. Sredstva su im omogućila poslovanje u prvoj godini i kupnju opreme i softvera potrebnog za realizaciju projekta te realizaciju marketinških aktivnosti. Tako sada posluju kao društvo s ograničenom odgovornošću Soundscaper d.o.o. Split.
– Jedan sastanak posebno se ističe u našem sjećanju – dan kada smo online registrirali našu tvrtku. Nakon što smo izvršili posljednji klik, na trenutak smo zastali, gledajući se u tišini i nevjerici, svjesni da smo napokon ostvarili ono što smo dugo planirali. Taj trenutak, kada smo nazdravljali sa šampanjcem u plastičnim čašama, ostaje nam u trajnom sjećanju kao simbol našeg postignuća i zajedništva, trenutak koji nikada nećemo zaboraviti – rekla nam je Klara.
Mobilni audio turistički vodič
Soundscaper je mobilni audio turistički vodič sa zvučnom proširenom stvarnosti. Aplikacija vodi posjetitelja u razgledavanju lokacije kroz predefiniranu rutu, upućujući ga kako doći do pojedine točke interesa. Kada korisnik dođe do atrakcije koju želi razgledati, vodič mu zvučnim putem, preko slušalica, daje zanimljive informacije o njoj.
Za cijelo vrijeme dok posjetitelj hoda tražeći pojedinu točku i za vrijeme razgledavanja, korisnik na slušalicama čuje 3D zvukove karakteristične za razdoblje u kojem je atrakcija koju razgledava nastala. Primjerice, ako je ona iz doba Rimskog Carstva, čut će razgovor ljudi na latinskom jeziku, vježbanje gladijatora, topot konja i zvuk kočija, klesanje kamena i slično.
Ova aplikacija temelji se na istraživanju prof. Marjana Sikore o zvučnim kulisama koje je provedeno na FESB-u, a čiji su rezultati objavljeni u članku "Soundscape of an Archaeological Site Recreated with Audio Augmented Reality" u časopisu "ACM Transactions on Multimedia Computing, Communications, and Applications" 2018. godine.
– Svaki korak u razvoju Soundscapera bio je izazovan, ali istodobno i prilika za učenje i rast. Bili smo primorani izići iz svoje zone komfora i suočiti se s pravim korisnicima, investitorima i kupcima. U razvoju startupa zapravo nema predaha, ne razlikuje se radni dan i vikend. Kad god je potreban sastanak, sastajemo se. Kad god treba raditi, radimo, bez obzira jesu li vikendi, blagdani, praznici. Timski rad nam je ključan izvor neprestane motivacije – otkrila nam je studentica.
Na tržište stižu već ovog ljeta
Prigodom razvoja aplikacije najprije je razvijen prototip, koji je potom testiran na stotinjak korisnika. Oni su svoje dojmove i iskustva korištenja aplikacije iznijeli kroz anketni upitnik, a ispitana je i njihova emocionalna reakcija na korištenje vodiča pomoću "affective computing" opreme. Aplikacija je još u realizaciji, ali povratne informacije prikupljene na taj način koristile su im da dobro isplaniraju razvoj uvažavajući potrebe korisnika.
S obzirom na ispitivanja tržišta, imaju visoka očekivanja što se tiče prihvaćanja aplikacije među turistima. Vjeruju da će korisnici cijeniti jednostavnost korištenja, kvalitetne informacije i autentično iskustvo.
– Aplikacija trenutno nije na tržištu jer smo u fazi razvoja, ali ako sve bude po planu, možete je očekivati već ovog ljeta. Sama aplikacija bit će besplatna kao i neke ture, ali pojedine ture će se naplaćivati. Nudimo besplatne ture za destinacije s kojima imamo ugovorenu suradnju za izradu tura. S druge strane, naplaćivat će se ako mi na svoju ruku odlučimo napraviti turu za određeno područje – dodala je Klara.
Njihova aplikacija audiovodiča ima značajan potencijal u doprinosu gospodarskom razvoju županije. Naime, aplikacija potiče turizam pružajući bogat, interaktivan i edukativan doživljaj posjetiteljima, čime direktno utječe na povećanje turističke potrošnje. Posebno se ističe njezina sposobnost promocije lokalnih atrakcija, uključujući manje poznate lokacije, čime se ravnomjernije raspoređuju turistički tokovi i potiče razvoj infrastrukture i usluga u manje razvijenim područjima. Korištenjem napredne tehnologije kao što je zvučna proširena stvarnost, županija se pozicionira kao inovativna i tehnološki napredna destinacija, što može privući dodatne investicije i projekte.
Pokretanje startupa hrabar je korak, ispunjen izazovima, ali i nevjerojatnim prilikama. Prvo i najvažnije je vjerovati u svoju strast i viziju. Vaša ideja vaša je najveća snaga, a natječaji poput ovih koje organizira Digitalna Dalmacija pružaju priliku da tu snagu podijelite sa svijetom. Trebate biti otvoreni za učenje, prihvatiti izazove i iskoristiti ih kao priliku za rast.
– Kroz ovaj proces, ne samo da gradite svoj trenutni startup, već sebe gradite kao poduzetnika i stječete znanja koja ćete moći primijeniti na bilo koji projekt u budućnosti. Bit će i uspona i padova, sve je to put prema uspjehu. Ako imate strast prema onome što radite, ona će vas nositi kroz teška vremena. Na kraju, timski rad je centar svakog uspješnog poduzetničkog pothvata. Vaša sposobnost suradnje, komunikacije i međusobnog nadopunjavanja ključni su za postizanje ciljeva – zaključila je mlada poduzetnica.
Članak nastao u suradnji sa Splitsko-dalmatinskom županijom.