Najatraktivniji brod ovogodišnjeg Sajma nautike u Zagrebu napokon nam je stigao na test. Nakon prvih kopnenih dojmova tada smo naveli kako je to najbolji proizvod u 15 godina rada zagrebačkog Ris Marinea.
Besprijekorno izveden sjajni crni trup i dizajn u stilu luksuznih bajbota za jahte i cijena od 250 tisuća kuna bez motora dali su naslutiti kako je domaća mala brodogradnja dobila proizvod zanimljiv i izvan granica Hrvatske.
U međuvremenu je već prodano nekoliko komada i model tada nazvan 599 Exclusive je potezom pera produžen na 650, no u pitanju je samo marketinški rast kao što rade i mnogi svjetski proizvođači. I dalje je to trup od šest metara širok 2,72 (u napuhanom stanju) za jednostavan transport kopnom.
Šareni artikal
Očekujući crnog ljepotana s najavljenim roll-barom modernog organskog dizajna, zapravo nam je stigao šareni Ris, modrog trupa i konzole, bijelih tubusa i krme, smeđe-bijelih jastuka, umjetne tikovine te srebrnog motora. Atraktivan luk nad krmom nije postavljen, a crni su ostali samo instrumenti, volan i vjetrobran.
Taj koloritni šok nije dugo potrajao jer se usprkos svim pravilima kombiniranja boja na čudan način sve nekako uklopilo. Dobra stvar u svemu je što gotovo svi hrvatski proizvođači oduvijek idu niz dlaku kupcu, pa se svaki komad bez astronomskih doplata može naručiti u boji po želji, pa naš Ris cijeli može biti vojno crn ili snježnobijel.
Ono što se srećom ne može promijeniti je dobar projekt trupa i originalan koncept, barem za naše prilike. U gradnji su korišteni kvalitetna plastika i inoks, Orca hypalon, nova generacija brzosušećih presvlaka, te često presudni detalji, poput preklopnih bitvi. S uredno izvedenim i premazanim unutrašnjim stijenkama i pregradama dojmit će i korisnike navikle na višu klasu plovila.
S registracijom za 11 osoba Ris ima i turistički potencijal, kao i većina današnjih plovila na Jadranu, no brodograditelji kažu kako su najviše interesa pokazali vlasnici apartmana i vikendica koji za nevelike novce žele imati malo drugačiji i originalniji brod za odlazak na kupanje.
Uz to i vrlo siguran jer povišena krma oko upravljačke klupe za troje stvara zaštitnu barijeru, kako od puhanja vjetra tako i od prskanja valova. Skiper može smjestiti po jedno dijete sa svake strane i puno mirnije ploviti bez straha od neočekivanih situacija u plovidbi. Njegov dio klupe je malo povišen pa je stvorena stepenica kako mu suputnici ne bi klizili u zavojima.
Plovidba stojeći
Kao i uvijek kada je u pitanju klupa bez mogućnosti pomicanja, kod narudžbe broda valja uzeti u obzir visinu skipera kako bi se konzola postavila na odgovarajuću udaljenost. Također je važno naglasiti ako planirate često ploviti stojeći jer standardna opcija s fiksnim volanom za to nije pogodna, pa se mora naručiti model sa zglobnim mehanizmom.
Još jedan detalj vezan za konzolu bi se mogao ispraviti. Naime, rukohvati su izvedeni s otvorenim završecima što je idealno za zapinjanje, pa bi ih svakako trebalo priljubiti uz stijenku.
Našu listu kritika završavamo s prijedlogom da se amortizeri ugrade na sve poklopce spremnika, a ne samo krmeni jer je to za komfor u svakodnevnom korištenju važno.
Uz funkcionalnost, jednako važan je i osjećaj materijala pod rukom i stražnjicom. Odabrani hypalon ima zanimljivu mrežastu strukturu u karbonskom stilu. To je daleko efektnije na tubusima tamnijih nijansi pa se za čisto bijelu boju takvo što ne isplati doplaćivati. Presvlake su hrapavo ugodne s optimalnom debljinom i tvrdoćom spužve.
Uokolo pramčane polukružne klupe postavljen je udoban i čvrst naslon bez mogućnosti pomicanja, a iza njega niski rukohvati za putnike. Za dodatnu sigurnost, mali rukohvati su postavljeni i s unutrašnje strane ispod nogu putnika. U sredini prostora na aluminijskom postolju ugradi se drveni stol dimenzija 85x75 cm, dok njegova ploha služi kao umetak za formiranje sunčališta.
Sva oprema i bokobrani stanu u jedan od tri spremišta pod klupom ili pod sjedalom na prednjem dijelu konzole širokom čak 80 cm.
Sklopive bitve
Kod ovako postavljenih garnitura najteže vam pada gaženje po jastucima, no drugog način za pristup kokpitu nema. Pramac je prekriven umjetnom tikovinom i otkriva pristup sidrenom prostoru. Vitlo i teže sidro nisu predviđeni, ali u unutrašnjosti ima dovoljno prostora čak i za duže konope i lanac. Osim sklopive bitve na pramcu nema drugih elemenata.
Krmeni prostor je razumljivo nešto bogatiji jer će se tamo provoditi najviše vremena. Skladno zaobljene platforme nude dovoljno prostora za kretanje oko motora i pod jednom od njih ugrađuju se ljestve za izlazak iz mora.
U sredini je stup za vuču, iskoristiv kao jarbolet i rukohvat, s desne strane je inoks poklopac s tušem, dok je s lijeve otvor za dolijevanje vode u spremnik od 50 litara.
Standardni spremnik goriva ima 90 litara, a moguće je nadoplatiti za dodatnih 45 ili 90 litara. Njemu se pristupa s gornje strane atraktivno oblikovane konzole. Okrugli instrumenti motora su postavljeni u ranije profilirana kućišta ispod malog vjetrobrana dok centralno mjesto iza volana zauzima višenamjenski ploter. Glavni prekidači i mp3 radio su s lijeve strane, a mehanička ručica gasa s desne.
Lagani pramac
Odabir motora od 150 "konja" je optimalan jer je maksimalna dopuštena snaga 175 "konja". S dvoje putnika do glisiranja stiže za četiri sekunde, a do pune brzine od 37 čvorova za 13 sekunda.
Brodograditelji kažu da su s četvero putnika postigli 38,5 čvorova što je vrlo vjerojatno jer je prazni Ris već na 30 čvorova počeo lagano podrhtavati. Malo težine u pramcu sigurno donosi više stabilnosti i trećinu putnika stoga uvijek treba postaviti naprijed.
U prijelaznoj fazi do glisiranja je poželjno stajati na nogama jer podignuti pramac smanjuje vidljivost, no već na 2700 okretaja trup se potpuno izravna. Snage ima sasvim dovoljno za ugodno izvlačenje gasom iz svakog zavoja bez proklizavanja. Trup odlično sluša svaki pokret volanom i skiperu omogućava puni užitak u plovidbi. Prskanja nema čak ni u bržoj plovidbi unatrag.
U verzijama bez roll-bara kao što je ova na testu moguće je ugraditi klasičan bimini što je dio dodatne opreme kao što su umjetna tikovina, hladnjak, ploter i radio. Cijena testiranog modela s motorom i PDV-om je 369 tisuća kuna dok osnovna verzija bez motora košta 182 tisuće kuna.
Za sudjelovanje u komentarima je potrebna prijava, odnosno registracija ako još nemaš korisnički profil....