Glazba je oduvijek bila odraz društva, društvenih vrednota i društvenih normi, pa se shodno s društvom, i mijenjala.
I dok je u prošlosti glazba bivala kulturnim identifikacijskim otiskom određene nacije, u posljednjih se stotinjak godina, zahvaljujući globalizaciji, gubi kulturološka jedinstvenost, posebice manjih društava, pa tako ona kreću pratiti trendove "Zapada" kojima dirigira uglavnom Amerika.
Glazbeni prevrati po svojoj prirodi doista znaju biti revolucionarni, poprilično eksplicitni i provocirajući u svom začetku, i tako je bilo sa svim novim žanrovima - dok ih mladi prihvaćaju vrlo dobro, jer ipak, odražavaju neki njihov novi i nadolazeći sustav vrijednosti, starije generacije ostaju privržene onim žanrovima koji su obilježili njihovi mladost, i tako u krug.
Rijetko je koji roditelj djetetu rekao da razumije njegov glazbeni odabir, a još rjeđe da mu se taj glazbeni izričaj dopada, osim ako dijete nije slušalo istu glazbu kao njegov roditelj. U većini slučajeva, ta mu je "nova" glazba neshvatljiva, a počesto i negdje izvan moralnih okvira u kojima je isti odrastao.
Društvo se postupno, mada, poprilično ubrzano liberaliziralo, a glazba je pratila i oslikavala sve promjene. Te su promjene i odmicanja od zastarjelih, krutih društvenih normi, možda i najočitije u tekstovima pjesama.
I dok su se na rock zgražale mnoge, sad već bake, mnogi se roditelji koji su na rock ‘n‘ rollu odrasli, danas zgražaju onoga što im slušaju djeca.
Premda postoji velika razlika - dok se rock ‘n‘ rollu osim buntovništva, može pripisati i kvaliteta zvuka i glazbena talentiranost svirača, kao i pjevača, pa samim tim i umjetnička vrijednost, današnjoj se glazbi, posebice "trapu" ne može pripisati ništa drugo, osim dosljednog zrcaljenja moralno posrnulog, konzumerističkog i posve ispraznog društva.
Hrvatskom vlada glazba "problematičnih afroamerikanaca" uz balkanske melose
Takozvana "trap" glazba započela je kao podžanr hip-hop glazbe koja je uglavnom nastala u SAD-u, u Atlanti, iako su se stil, jezik i instrumentacija brzo proširili na druge scene i gradove. Počelo je ranih 2000-ih, a riječ "trap", u prijevodu "zamka" se odnosila na mjesto gdje bi dileri droge držali svoje zalihe. Planetarno popularni reperi kao što su T.I., Young Jeezy i Gucci Mane bili su ključni u približavanju scene široj publici u Atlanti.
Kako u kulturološkom smislu uvijek kaskamo za Zapadom, "trap" je svoju "zasluženu slavu" na balkanskom poluotoku dobio tek prije nekoliko godina, a za mladost, "trap" pokret fenomen sličan je probitku i potpunoj dominaciji rock ‘n‘ rolla osamdesetih.
Trap izvođači tako su redovito na vrhu glazbenih ljestvica, a to je nedavno potvrdio i triljski reper Grše, prvi hrvatski glazbenik na vrhu cijenjene liste najslušanijih pjesama na digitalnim streaming servisima u Hrvatskoj, Billboard Croatia Songs. Uspio je to s singlom “Mamma Mia”, koji je za glazbu iz njegovog žanra, inače, poprilično i pristojan, izuzev mizoginističkih stavova koji su tu više da se isprati izričajna forma no što ih, vjerujemo, Grše sam zastupa.
Desetogodišnjaci pjevaju o motanju jointa
No upravo najslušaniji izvođači, nažalost, nemaju što "pametno za reći", upravo suprotno, glazba je u najmanju ruku zatupljujuća, a popularnost koju uživa među djecom i adolescentima, u krajnjoj je mjeri, zabrinjavajuća.
Droga, bilo preprodaja, bilo konzumacija, česta je tematika popularne glazbe, naravno, uz prizivanje nasilja, zveckanje oružjem, eksplicitne opise seksualnih radnji te ponižavajuće i vulgarne nazive za žene, pa je danas, nažalost, sve više prizora gdje djeca pjevaju o onome o čemu ne bi trebali ni znati.
Upravo je jedan takav prije tri godine završio na Youtubeu, a na njemu se vide djeca osnovnoškolskog uzrasta koja pjevaju omiljene im stihove hita po imenu "Uh", srpskog "trap" izvođača Devita. Djeca od svega desetak godina žene nazivaju pogrdnim imenom, spominju i motanje jointa, a naravno, i psuju. Naime, kao što se može i čuti, spomenuti hit započinje ovim riječima:
"Ona mene pali, k...e su mi tu
Al‘ mi ljubav fali, ona rola vu‘ (marihuanu)
Kada mi se vari, vrti mi se, manta
U klubu smo glavni, pušite mi k....c"
Sasvim je jasno da je ovakva glazba posve degradirajuća za slušatelje te poprilično štetna za dijete u razvoju, ali i ranjivu adolscentnu dob.
Idoli djece veličaju svoju zlouporabu droga, a najmiliji im je kokain
Spomenuti Devito jedan je od omiljenih izvođača adolescenata i djece, a upravo je on jedan od eksplicitnijih u izražavanju. To mu je čini se tim lakše jer svoj pravi identitet godinama vješto skriva skijaškom maskom, pa uživa potpunu anonimnost u svom "kreativnom" stvaralaštvu, koje je naravno utemeljeno na prostoj, moralno degradirajućoj lirici.
Jedan od njegovih vulgarnijih kreativnih radova, nastao je u suradnji s srpskom grupom Crni Cerak, a ovog je ljeta čini se, bio hit numera - na YouTube platformi broji 19 milijuna pregleda.
U duetu se dvojac potrudio da dočara kako provodi vrele ljetne mjesece koji naravno, ne prolaze bez pogrdnih naziva za žene, opisivanja seksualnog čina, ponešto psovki, i naravno, što bi to sve bilo, a da se ne spomene i droga.
Tako se u pjesmi spominju i nadrogirane žene, u stihu "pijane, drogirane žene, neće kući, cijelu noć sjede", a naravno, ni izvođači ne apstiniraju, pa spomenuti stih slijedi još bolji, i precizniji: "usred bijela dana svi su našmrkani, svi su na koki". No izgleda da izvođači ipak nečemu uče mlade, jer u pjesmi se nalazi "savršen" primjer komplimenta za udvaranje djevojci.
Umjesto da joj kaže da mu je fizički privlačna, lijepa i atraktivna, može se poslužiti stihom izvođača: "Kakvo tijelo ima, joj, crto bih po guzi toj", pa ako djevojke i nisu bile učene da komplimentom smatraju to što bi netko konzumirao kokain na djelovima njihovog tijela, uz ove će im stihove zasigurno postati normalno, nažalost, i poželjno.
Kao da sve to nije dovoljno, dolazi i stih "kristali u vodu", pa izvođači nisu izostavili ni konzumaciju MDMA kristala, inače vrlo korištene i popularizirane "party" droge.
Osim uporabe, glorificira se i preprodaja
Srpski kolektiv golobradih dvadesetogodišnjaka Crni Cerak na scenu se probio relativno nedavno, prije nekih godinu i pol dana, no njihova popularnost nezaustavljivo raste, a s njom i pregledi njihovih pjesama na YouTubeu.
Mladići pjevaju o svom kriminalno obojenom životu u beogradskom naselju Cerak, a njihova numera "CC3", 29 milijuna puta pregledana na YouTubeu, govori o svim "blagodatima" takvog života, pa detaljno opisuju i kriminalne radnje koje im donose prihode, točnije, preprodaju droge.
"Pazari, vage, kese, skank, mašina, prese,
Mladost odnese, Crni Cerak Dark Side"
No čini se kako mladići ipak promoviraju i zdrav način života, pa tako u pjesmi "CC1" stoje stihovi: "trening, joint, šipka, sprava amfetamin, kokain, trava". Rastuća popularnost Crnog Ceraka, nažalost, potvrđuje da mladi vole slušati ovakav tip glazbe.
Ničem drugom ne uče ni Desingerica i Pljugica, izvođači koji su osim eksplicitnih tekstova, poznati i po eksplicitnim performansima na nastupima, gdje svoju publiku, mahom maloljetnike, udaraju tenisicama u glavu. No što očekivati od dvojca čiji najmanje eksplicitan stih u pjesmi otprilike zvuči ovako: "Svaka se loži na bijelo i rad, namrljan, našiban, pravi sam gad".