StoryEditor
Ostalo‘RADOSLAV PUTAR‘

Glorija Lizde je radom na tragu djedovog ratnog puta pobijedila na natječaju za mlade umjetnike. Zaradila je odlazak u Residency Unlimited u New Yorku

Piše Eda Vujević
15. lipnja 2022. - 14:35

Ovogodišnju nagradu "Radoslav Putar" namijenjenu mladim umjetnicima dobila je Splićanka Glorija Lizde za svoj rad "Neustrašiva mladost".

U Salonu Galić u Splitu proglašena je pobjednicom natječaja na kojem je ušla u finale zajedno s još troje umjetnika – Katerinom Dudom, Vladimirom Novakom i Marinom Rajšić.

"Neustrašiva mladost" donosi, kako je naveo žiri u svome obrazloženju, spoj intimnog i općeg na veoma potresan, a istovremeno dojmljiv, poetičan i suptilan način.

"Kompleksnost istraživanja iznesena je u medijski koherentnom i zaokruženom postavu, koji jasno komunicira ideju i metodu umjetničkog istraživanja, direktno djeluje na promatrača, a ostavlja dovoljno prostora za upisivanje brojnih značenja i čitanja", zaključio je žiri kojeg su činili Lana Stojićević, lanjska dobitnica "Putara", Vanja Babić, voditelj Galerije MH i kustos u Galeriji Kranjčar iz Zagreba, Barbara Borčić, neovisna kustosica iz Ljubljane, Jasmina Šarić, kustosica iz Splita, te povjesničarka umjetnosti iz Zagreba Petra Šarin.

image

Osim Glorije Lizde, finalisti nagrade 'Radoslav Putar' bili su i Katerina Duda, Marina Rajšić i Vladimir Novak

Žaklina Antonijević

– U radu kombiniram dokumentarnu i insceniranu fotografiju na način da mi dokumentarna služi topografski, prikazujući zatečeno stanje, odnosno pejzaže koji prikazuju ratni put moga djeda, dok inscenirana predstavlja način na koji se ta prošlost reflektira na mene – kaže Glorija Lizde.

– Spajajući i ispreplećući ove dvije vremenske linije nastojim preispitati kako doživljavamo i procesuiramo posljedice događaja koji su se zbili u prošlosti. Inscenirana fotografija za mene je produžetak dokumentarne, ona ju nadomješta i nadograđuje te zajedno čine novu cjelinu. U tom smislu zanimaju me granice između stvarnosti i fikcije, odnosno varljivost konsenzusa stvarnosti. Poigravanjem s ta dva aspekta nastojim stvoriti tenziju između onog što jest i što bi moglo biti – kaže umjetnica.

Glorija Lizde (Split, 1991.) i inače u svom fotografskom radu istražuje teme obiteljskih odnosa, genetskog nasljeđa i sjećanja. Završila je preddiplomski studij filma i videa pri Umjetničkoj akademiji u Splitu te diplomski studij fotografije pri Akademiji dramske umjetnosti u Zagrebu, imala je nekoliko samostalnih izložbi te sudjelovala na brojnim skupnim izložbama u Hrvatskoj i inozemstvu, a na "Neustrašivoj mladosti" radila je posljednje tri godine.

– Rad polazi od istoimene autobiografije moga djeda Hasana u kojoj, među ostalim, opisuje svoj ratni put u Drugom svjetskom ratu – pojašnjava umjetnica.

– Koristeći njegovu knjigu kao svojevrsni kompas, proputovala sam 1800 kilometara opisanog puta kroz Hrvatsku, Bosnu i Hercegovinu te Sloveniju. Dokumentirani pejzaži prikazuju mjesta opterećena poviješću i obilježena traumatičnim događajima, no prizori su svakodnevni i prosječni te se iz njih ne naslućuje složenost povijesnih zbivanja koja skrivaju.

image

'Neustrašiva mladost' slijedi ratni put autoričina djeda Hasana iz Drugog svjetskog rata

GLORIJA LIZDE

Uz dokumentarne fotografije izlažem inscenirane autoportrete koji reinterpretiraju djedovu ostavštinu, primarno ratna odličja i fotografski arhiv od tristotinjak fotografija koji smo otkrili nakon njegove smrti – kaže Glorija Lizde te dodaje da joj se čini važnim baviti načinom na koji se sjećanja i traume prenose s generacije na generaciju, posebno na našim prostorima gdje su dvije ili tri generacije obitelji sudjelovale u ratu, stoga je potrebno razmišljati o tome što takvo nasljeđe znači za generaciju rođenu 90-ih. U tom smislu, "Neustrašiva mladost" vizualni je dijalog s njezinim djedom i njegovom prošlošću koja je ujedno neminovno i Glorijina vlastita prošlost.

Nagrada "Radoslav Putar" donosi Gloriji Lizde dvomjesečni boravak u Residency Unlimited u New Yorku, samostalnu izložbu u Institutu za suvremenu umjetnost u Zagrebu tijekom iduće godine, produkciju multioriginala u suradnji s Galerijom S iz Koprivnice i mjesto u žiriju nagrade "Radoslav Putar" za iduću godinu. U proteklih dvadeset godina u natjecanjima za nagradu "Radoslav Putar" sudjelovalo je više od 600 umjetnika, a u finalima 86 umjetnika i 89 članova žirija.

Nagrada se dodjeljuje od 2002., kada ju je ustanovio Institut za suvremenu umjetnost kao dio međunarodne mreže YVAA – Young Visual Artists Awards, koju čine organizatori sličnih nagrada, sada već u 12 europskih država.

Umjetnost kao autoterapija

– Bavljenje obiteljskom fotografijom vrlo je izazovno i kompleksno budući da ne postoji odmak od rada kao ni jasna granica između privatnog života i umjetničkog stvaralaštva –kaže Glorija Lizde.

– To je na neki način konstantno bavljenje sobom pa se u pojedinim trenucima i ne doima kao umjetnički rad jer se isprepleće s emocijama, tenzijama, mišljenjima drugih članova obitelji... Svakako da bavljenje takvim pitanjima utječe na moj identitet u pozitivnom i negativnom smislu budući da podrazumijeva suočavanje s temama koje postaju još kompleksnije kada se zagrebe ispod njihove površine. Ovakav proces rada ima određene elemente autoterapije jer je svaki ciklus radova traganje za nekom vrstom istine koja na površinu izvlači nelagodna i potisnuta sjećanja, ali ipak, u konačnici, donosi nove spoznaje.

Želite li dopuniti temu ili prijaviti pogrešku u tekstu?
22. rujan 2022 05:10