Fantastična opera "Čarobna frula" Wolfganga Amadeusa Mozarta krupni je zalogaj i za velike svjetske kazališne scene zbog iznimne složenosti: ponajprije zahtjevne vokalne tehnike i scenski kompleksnih likova, a smatra se vrhuncem operne umjetnosti, i baš zato su se studenti splitske Umjetničke akademije uhvatili ukoštac s ovim remek-djelom pa će u petak i subotu u splitskom Hrvatskom narodnom kazalištu u dvije večeri pokazati što mogu i koliko su odvažni.
Posljednje remek-djelo vječno mladog skladatelja praizvedeno je 1791. godine, dva mjeseca prije Mozartove smrti, na libreto njegova prijatelja Emanuela Schikanedera, i zainteresiralo je splitsku opernu publiku – kako i ne bi, posljednji put je na Splitskom ljetu "Čarobna frula" izvedena davne 1970. godine, što nije doživjela većina roditelja današnjih izvođača. U scenskom izazovu studentima pjevanja su ruke dali solisti i zboristi splitske Opere te kazališni orkestar.
U adaptaciji maestra Harija Zlodre izostavljeni su zborski dijelovi, a redateljica Marta Tutiš, kojoj je ovo prva samostalna režija opere nakon diplome, ponosna je što su priliku za ovakvu izvedbu dobili mladi.
– Izabrali smo "Čarobnu frulu" kao jedno vrlo kompleksno djelo, ali koje nam je omogućilo da uposlimo sve studente, njih četrnaestero sa svih pet godina Akademije, i pridružili smo im soliste zbora HNK-a, te kraćenjima zborskih dionica dobili adaptaciju koju ćemo izvesti u dvije večeri u kojima će svi biti jednako bitni.
Prijašnjih godina pripremili smo Mozartov "Figarov pir", Offenbacova "Orfeja u podzemlju", također složene opere u koje smo uključili sve studente. Kraćenjima smo došli do trajanja predstave od oko sat i pol, čime namjeravano privući i mlađu publiku i pomoći im da pobijede strah od opera. Naša asistentica s Odsjeka za glumu Aneta Gotovac Matulić, te kolegice s Odsjeka solo-pjevanja Žana Marendić i Terezija Kusanović bile su nam od nezaobilazne pomoći pri adaptaciji i svakoj vrsti pomoći, na čemu smo im zahvalni – kazao nam je maestro Hari Zlodre, pročelnik Odjela solo-pjevanja na splitskoj Umjetničkoj akademiji.
Energija na vrhuncu
Redateljici Marti Tutiš ovo nije prvi susret s Mozartovim čarobnim svijetom; na drugoj godini studija režije bila je asistentica Krešimiru Dolenčiću kad je u zagrebačkom HNK-u postavljena "Čarobna frula" 2018. godine.
– Kad živite pet godina s takvim veličanstvenim djelom, Krešinim pečatom i svime što smo tada učili od pokojnog maestra Nikše Bareze, onda je razumljivo da sam osjetila posebno uzbuđenje kad su me u Split pozvali ravnateljica Opere HNK-a Ivana Srbljan i intendant Vicko Bilandžić.
Rad sa studentima i njihovim iskusnim kolegama iz zbora splitske Opere dosta je nevjerojatno iskustvo, posebno u smislu energije i žara s kojim smo pripremali djelo. U našim kazalištima doista nije uobičajeno da studenti dobiju priliku na sceni nacionalnog teatra nastupiti u većini postave repertoarnog djela, što je pohvalni iskorak splitskog teatra – navodi mlada redateljica.
Pomiješali smo se iza crvene zavjese sa studenticama i studentima koji su već u kostimima i jako uzbuđeni. U začaranoj zemlji iz bajke sprema se borba dobra i zla. Svijet dobrote i pravde predstavlja veliki svećenik Sarastro, a zlim podzemljem komandira Kraljica noći. Svi će se boriti za čarobnu frulu koja ima magične moći. To je zaplat ukratko.
Naravno da smo odmah igrali na sigurno, svaki onaj tko o "Čarobnoj fruli" ne zna ništa čuo je negdje ariju Kraljice noći, "Der Hölle Rache kocht", jednu od najsloženijih "komada" koloraturnih soprana.
U ulozi Kraljice noći naći će se dvije sopranistice (po dvoje je u svakoj od uloga), Ana Malovan i 22-godišnja studentica treće godine UMAS-a Tina Matković, koju smo zatekli na probi.
– Znala sam što ćete me pitati. S takvim visinama koje su potrebne za ovu ariju, po kojoj je "Čarobna frula" svima poznata, treba se i roditi. Evo tri godine se pripremam da bih jednog dana postala ono što doista volim, a cijelu godinu samo za ovu ulogu, prvenstveno ariju koja traje samo tri minute. A svaki put naučim nešto novo. I onda neka netko kaže da je pjevati lako – drago je Tini, koja je glazbeno obrazovanje počela u rodnom Imotskom, u Glazbenoj školi "Dr. fra Ivan Glibotić".
– I prva sam u obitelji građevinskih inženjera i arhitekata koja se odlučila posvetiti glazbenoj umjetnosti – smije se. I nema treme. Barem nam ne daje do znanja.
Nema straha
Tea Požgaj je Papagena, Varaždinka koja jedanaest godina pjeva u zboru splitske Opere i iznimno se raduje operi omiljenog skladatelja.
– Napokon smo dočekali Mozartovu operu u Splitu, sretna sam. Za ulogu sam morala malo istrenirati hod i govor starice, što Papageno ne zna, prepoznat će me tek po glasu. A studenti? Izvanredni – pohvalila ih je, a njezin je Papageno, kojim će pjevati također vrlo poznati duet, upravo diplomirani bas-bariton Matija Škiljo.
– Priprema je jako zanimljiva i zahtjevna. Ali tu smo da bismo pjevali, nema mjesta panici – kaže Matija.
Pred izlazak na scenu dohvatili smo i Doru Janu Klarić, mezzosopranisticu koja je nedavno diplomirala u klasi profesorice Terezije Kusanović, a u operi igra jednu od tri dame Kraljice noći.
– Ova Mozartova opera naizgled je dječja bajka jednostavne radnje, ali zapravo je vrlo duboka i nosi veliku poruku o ljudskoj potrebi da nađe dobro, da nađe znanje i svjetlo. Što se mog iskustva tiče, mogu reći da sam ga imala, već u 21. godini pjevala sam u Puccinijevoj operi "Suor Angelica", potom u Verdijevoj "Traviati" i Mascagnijevoj "Cavalleriji Rusticani", ali sad sam prvi put s kolegama s Akademije i tome se iznimno radujem – veli Dora.
Pa dok desetljećima čekamo da "stariji" skupe hrabrosti za Mozartovu "Zauberflöte", možemo sada zahvaliti mladim akademcima, njima očito ništa nije teško.