Prekratko se francuska komedija ”Zbrka u genima” (”Cocorico”) zadržala u splitskim kinima kad se pojavila u drugoj polovici svibnja. Francuske komedije obično su popularne kod naše publike, neovisno o (ne)kvaliteti, a ”Zbrka u genima” je jedna od gledanijih (i boljih) na matičnom kinotržištu u zadnje vrijeme.
Film je u Francuskoj vidjelo gotovo dva milijuna gledatelja i četvrti je najveći kinohit 2024. ”made in France” (ispred njega je npr. ”Grof Monte Cristo”), gledaniji i od hollywoodskih blockbustera kao što su ”Alien: Romulus”, ”Zločesti dečki: Sve ili ništa” i ”Godzilla x Kong: Novo carstvo”.
Pa ipak, ”Cocorico” je stigao na hrvatsko ”online” videotržište poput ”A1 Videoteke”, stoga komedija Juliena Hervea (režirao ”Sve zbog jednog mede”, napisao scenarij za ”Asterix i Obelix: Srednje kraljevstvo”) zaslužuje pažnju, posebice što je iznad francusko-komičnog prosjeka.
”Zbrka u genima” izvrće konvencije francuske komedije i komičnog filma o upoznavanju roditelja i vjenčanju. Francuzi nerijetko snimaju humorno napadne, bučne komedije s kreveljenjem ove ili one vrste, a takvi znaju biti i ”meet the parents”/”wedding” filmovi, ali ”Cocorico” isključivo počiva na dijalogu i verbalnom humoru. Priča prati mladi par Alice Bouvier Sauvage i Francoisa Martina (Chloe Coulloud, Julien Pestel) prilikom upoznavanja njihovih roditelja.
Francoisovi roditelji, mehaničar, pardon trgovac automobilima Gerard (Didier Bourdon) i domaćica Nicole (Sylvie Testud), pozvani su u kuću Aliceina bogatog oca Frederica (Christian Clavier) koji se bavi vinarstvom i majke Catherine (Marianne Denicourt). No, ”to nije kuća, to je dvorac, vrlo otmjeno”. Doista, Frederic i Catherine žive na raskošnom imanju, a on je napose snob i diči se svojim aristokratskim podrijetlom.
”Obitelj ne može biti prosječna ili osrednja”, govori buržuj Frederic i gleda svisoka na Gerarda jer ”prodaja automobila ne može se mjeriti s vinarstvom” i smatra da njegova kći ”ima određeni životni put”. Međutim, ta kći se misli udati za Francoisa i pripremila je iznenađenje za okupljanje u vidu rezultata DNK testa za iščitavanje podrijetla njegovih i njezinih roditelja, zbog čega će, kad se kuverte počnu otvarati, obiteljska zbrka postati još veća.
Redatelj Herve u tim trenucima podebljava društvenu (klasnu) satiru filma koji je prostorno mahom sveden na dnevni boravak obitelji Bouvier Sauvsage, podsjeća na superiornije ”Bračne svađe” Romana Polanskog i na trenutke djeluje kao filmovana kazališna predstava.
Herve podbada francuski šovinizam i nacionalizam nakon što DNK rezultati pokažu da nitko nije stopostotan Francuz, čak ni Frederic, već ima neko drugo podrijetlo u određenom postotku (15, 20, 60 posto itd.), odnosno njihovim venama kolaju njemačka, portugalska, engleska i indijanska (!) krv. Primjerice, ispada da buržujka Catherine ima portugalsko podrijetlo, a njezina kućna pomoćnica je – Portugalka.
Zgodno za poigravanje s predrasudama Francuza spram ljudi drugih nacionalnosti, što Herve i radi uz pomoć raspoloženih glumaca koji se humorno-dijaloški fino dodavaju, u prvom redu Bourdona (nedavno viđen u komediji ”Alibi.com 2”) i komičarskog veterana Claviera (”Daleki rođaci, ”Asterix i Obelix 1&2”, ”Ajme, sad sam muško”, ”Širom raširenih ruku”, ”Ibiza”).
Šteta da ”Zbrka s genima” gubi energičnu duhovitost u drugoj polovici, djelujući kao da DNK premisa nije imala štofa da se rastegne za 92 minute, a i da film malko otupljuje satiričku oštricu, ali ne toliko da ne bi uspio ostaviti pozitivan dojam i nasmijati gledatelja. ”Smirimo strasti, nasmijmo se malo”, poručuje redatelj preko likova.