StoryEditorOCM
Film & TVCINEMARK U KINU

‘Supstanca‘: Strava joj dobro pristaje

Piše Marko Njegić
13. kolovoza 2024. - 21:29

Odrasla sam uz žanrovske filmove i oni se dotiču izuzetno važnih tema. Svi Cronenbegovi i Carpenterovi filmovi koje volim govore o društvu i o ljudima. Verhoevenovi također... Nadarena francuska filmašica Coralie Fargeat rekla je to u ekskluzivnom intervjuu za "Slobodnu" iz 2019. povodom prvijenca "Osveta". Tada je Fargeat otkrila vašem kritičaru da ima ponude iz Amerike i da joj je želja tamo raditi, ali s projektom kojeg može kontrolirati i koji će biti istinski njezin, kao što je to bio "Revenge".

Pet godina kasnije, Fargeat je snimila drugijenac u Americi sa zvijezdama Demi Moore i Margaret Qualley, a u njemu se osjete utjecaji Cronenberga, Carpentera i Verhoevena, no "Supstanca" ("The Substance") nepogrešivo je njezin film. Iz svakog kadra "Supstance" jasno je da ga je radila redateljica "Osvete" i baštinica tradicije novog francuskog ekstremističkog pokreta ("Granice", "Krvava romansa", "Titan"...).

FILM: The Substance; horor; SAD, 2024. REŽIJA: Coralie Fargeat ULOGE: Demi Moore, Margaret Qualley DISTRIBUCIJA: MCF OCJENA: **** ½

Fargeat je kanalizirala neka od kultnih ostvarenja navedenih redateljskih uzora, konkretno "Muhu", "Stvora" i "Showgirls". Kanalizirala je i "Sve o Evi" kao preteču "Showgirls", "Bulevar sumraka", "Carrie", "Smrt joj dobro pristaje", "Levijatana", "Ljigavce", odavši počast svima njima, baš kao i Kubricku i "Isijavanju".

Svaki od njih bio je inspirativan za Fargeat, a inspiracija je porodila nešto uistinu rijetko viđeno, jedinstven komad brutalno-šokantnog alegorijskog tjelesnog horora i mračne metafilmske showbiz satire na ekstremno-francuski način, vjerojatno najbolji ili barem najsubverzivniji takav u novom mileniju.

Provokativni "The Substance" bi mogao biti "too much" i za fanove krvavih "body" horora, kamoli "normalne" filmofile. Briljantna uvodna montaža zrcali nadolazeću satiru i horor. Pratimo postavljanje zvijezde na hollywoodskoj Stazi slavnih koja pripada glumici Elizabeth Sparkle (Moore).

Elizabethina karijera reflektirana je njezinoj zvijezdi kroz protok godina i godišnjih doba. Isprve sjajna, zvijezda postupno biva narušena i pored nje ljudi najprije prolaze s oduševljenjem, potom se dodavaju riječima "Sjećaš se nje? Bila je u onom filmu..." koje sugeriraju da glumica polako pada u zaborav, do konačnog prolaska kao pokraj turskog groblja. Sve kulminira kad nekome u prolazu padne hamburger (meso) na Elizabethinu zvijezdu i to tako da se kečap razlije po njoj (krv).

Danas Elizabeth ima 50 godina, njezina zvijezda i mladost su podjednako izblijedili i ona je svedena na voditeljicu TV aerobika. "S 50 je gotovo", govori seksistički producent Elizabethinog fitness showa znakovitog imena Harvey (Dennis Quaid kao "weinsteinovski" lik) koji na spomen njezina Oscara posprdno kaže "Kad je to bilo, u tridesetima? Za ‘King Konga‘?".

Lik Elizabeth preslik je (u "Supstanci" nikad bolje) Moore koja se proslavila sredinom osamdesetih u "Vatri svetog Elma" i postala megazvijezda devedesetih s hitovima "Duh", "Nemoralna ponuda"..., pa i najbolje plaćena glumica ("Striptiz"). U jednoj sceni vremešna Elizabeth prolazi kroz hodnik ispunjen uokvirenim fotografijama sebe iz različitih faza karijere u kojima gledatelj može prepoznati Demine fotke, a kontrast mlado-staro dobit će kasnije protutežu u kontrastiranju lijepog i ružnog.

Shvatljivo je zašto Elizabeth pristaje isprobati čudotvornu "supstancu": snove o "boljoj inačici sebe, mlađoj, ljepšoj, savršenijoj" sa njom će pretvoriti u alter-ego stvarnost kad kroz leđa, na podu kupatila, porodi mladu dvojnicu Sue (superseksi Qualley) u nevjerojatnoj "body horror" sekvenciji transformacije.

Nevolje nastaju kad Sue preotme njezino mjesto u showu i odbija se pridržavati pravila o poštivanju "savršene ravnoteže" ("vi ste jedno, morate dijeliti, jedan tjedan za jednu i jedan za drugu, mijenjate se svakih sedam dana bez izuzetka"), posežući za zlouporabom supstance da iskoristi dodatne sate mladosti i uzrokujući promjenu na Elizabeth ("što je iskorišteno na jednoj strani, izgubljeno je na drugoj, nema povratka"), posredno i na sebi. Groteskna potraga za vječnom mladosti u "Death Becomes Her" je tratinčica prema "The Substance".

Od 1992. i tog filma naovamo, društvene vrijednosti postale su krajnje iskrivljene: mlade "superzvijezde trenutka" kao što je Sue nemaju suosjećanja i poštovanja prema starijima poput Elizabeth koji strahuju od toga da postanu zamjenjivi i ljudi na njih s vremenom zaborave.

San o "boljoj verziji sebe" postaje snomorica u hororskoj varijaciji na žanr filmova o zamjeni tijela kad Elizabeth zahvaljujući Sue počne doživljavati nakaznu metamorfozu i deformira u odurnu baba rogu dok se zajedno ne pretvore u čudovište ElisaSue, a izjava "šteta što joj sise nisu nasred lica" s audicije za fitness show dobije svojevrsno uprizorenje u suludom finalu u kojem Fargeat pušta s lanca cronenbergovsku Carrie na snobove i elitu nalik canneskoj. "Supstanca" je vrhunski tjelesni horor s ženskim "twistom". Žanr je dobio novog prvaka. Pardon, prvakinju.

Želite li dopuniti temu ili prijaviti pogrešku u tekstu?
11. rujan 2024 14:05