Osim prirodnih ljepota obale iznad morske površine, turiste privlače i podvodne atraktivnosti koje Jadransko more nudi. Zbog toga svaki novi nalaz olupine ujedno predstavlja novi mamac sve većem broju turista koji našu obalu žele doživjeti iz one ronilačke perspektive. A upravo je ovih dana inače bogata ponuda podvodnih lokaliteta koji se perajama, maskom i ronilačkim bocama mogu istražiti, dodatno proširena.
Naime, Lorenz Marović, vlasnik ronilačkog centra Manta iz Komiže, je u suradnji s lokalnim ribarima Bertom Zankijem, Tonijem Zankijem Cornim i Veljanom Zankijem tijekom redovitih ronilačkih aktivnosti uz pomoć takozvanih side scan sonara na dnu viškog akvatorija otkrio, kako je sam kazao, "objekte vrijedne pažnje". Radilo se o parobrodu i dva zrakoplova.
Prvi je iz vremena prije Drugog svjetskog rata, dok su zrakoplovi vojnog tipa podsjetnici na ulogu koju je Vis imao u Narodnooslobodilačkoj borbi protiv fašizma. A, da Lorenz zna o čemu priča svjedoči i činjenica da je otkrio talijanski ratni brod iz Viške bitke, "Re di Italia", kao o austro-ugarski parobord SS Zagreb.
U ronilačkom timu koji se spustio do olupina Lorenz nije mogao biti zbog problema s leđima. Ali zato su se do njih spustili Andi Marović, Tomas Baier, Franco Banfi, Ralf Wupper, Michael Staudth i Thomas Zsulits. A upravo su Banfi (koji je jedan od najboljih podvodnih fotografa svijeta) i Baier zaslužni za fotografije koje se nalaze pred vama.
- Nakon zarona i snimanja na istim lokacijama ostao sam nemalo iznenađen nalazima. Na dubini od 107 metara ukazao se bombarder za koji je gospodin Danijel Frka naknadno utvrdio da se radi o modelu bombardera Consolidated B24 Liberator, tipu zrakoplova koji je često letio iznad ovih prostora – kazao nam je Marović, dodajući kako pripadnost letačkoj eskadrili još ostaje tajna, budući da identifikacijska pločica još nije pronađena.
Drugi pronađeni zrakoplov je, pomalo ironično, hidroavion tipa Catalina proizvođača Consolidated, a radilo se o modelu aviona koji je služio u izviđačke i spasilačke svrhe.
- Njega sam otkrio na drugoj lokaciji, na dubini od 94 metra. Ovaj avion američke ratne mornarice je potonuo zbog kvara i prodora, a imao je misiju pokupiti preživjele s druga dva bombardera B-24, koji su sletjeli zbog oštećenja zadobivenih u akcijama – ispričao je Marović.
Catalina je ujedno i najočuvanija od pronađenih olupina, dok se bez sonara, kakvim je Marović raspolagao, treću iznimno teško može ne samo pronaći, već i vizualno identificirati. A radi se "samo" o najvećoj brodskoj olupini u viškom akvatoriju. Sam Marović je priznao kako ga je taj zaron na trećoj lokaciji, u blizini Brusnika, najviše iznenadio.
- Da, ispostavilo se da dubine akvatorija otoka Visa kriju parobrod dug 105 metara. Na iznenađenje svih, pa i poznatog publicista Marijana Žuvića kome sam se obratio radi otkrivanja o kojem brodu se radi, uspostavilo se da je to parobrod građen davne 1899. godine u Glasgowu s prvotnim imenom Adriatico. No, da se nađete kojim slučajem tamo, roneći kraj broda, gotovo ga uopće ne biste prepoznali. Danas više izgleda kao sika nego kao brod. No radi se o iznimnom nalazu zbog toga što se vrlo vjerojatno neće veći brod naći na dnu viškog akvatorija – pojasnio je Marović, dodajući kako se Adriatico, tada pod imenom "Michael N. Maris" nakon nasukavanja na hrid 1932. godine našao u neprilikama te je zbog prodora mora potonuo i do danas ostao skriven na dubini od 74 metra.
Sam Marović ne želi precizno otkriti lokacije na kojima je pronašao olupine dok se, kako kaže, "cijela stvar ne riješi s nadležnim ministarstvom".
- Nakon otkrića prijava je dostavljena nadležnim tijelima te se očekuje njihova reakcija i daljnje postupanje. Napominjem da otkrića imaju veliko značenje za ronilački turizam, a sam brod je ujedno najveća brodska olupina u akvatoriju otoka Visa. Nalaz je prijavljen 26. rujna, i to nakon djelomične determinacije. Obrise na sonaru dvaju zrakoplova otkrili smo tijekom lipnja, no zbog obveza i velike dubine nismo uspjeli zaroniti sve do rujna. Tada je otkriven i parobrod – kazao je Marović.
Za sudjelovanje u komentarima je potrebna prijava, odnosno registracija ako još nemaš korisnički profil....