StoryEditorOCM

Ministre Butkoviću, župane Bobanu, opet nesreća na ‘karampanama‘ koje voze djecu. Treba li netko poginuti da reagirate?

Piše Toni Paštar
24. svibnja 2024. - 16:43

Mora li se dogoditi tragedija s ljudskim žrtvama da bi se pokrenuo državni sustav i onemogućio nezasitne profita da svakodnevno nedužne građane, vrlo često djecu, izlažu pogibelji?

Ovo pitamo poslije još jednog izbijanja požara na autobusu u vožnji "Prometa Sinj" u kojemu su bili učenici srednjih škola.

Opće je poznato da vožnja prastarim autobusima spomenutog prijevoznika često predstavlja pravi horor i nalikuje "ruskom ruletu". S jednom ipak velikom razlikom. U "ruskom ruletu" revolver ima samo jedan metak u bubnju i samo jedna osoba može poginuti. U autobusima naznačene tvrtke, koji su se do sada pretvarali u buktinje, bilo je od nekoliko pa sve do 50 i više putnika.

Hvala vozačima!

Zahvaljujući samo smirenosti i sposobnosti vozača tih naprava na kojima je izbijao požar tijekom vožnje, a za koje bi primjerenije bilo kazati da predstavljaju potencijalni mrtvački kovčeg na kotačima nego automobil za prijevoz putnika, do sada su svi putnici preživjeli.

image

Ovako je bilo na staroj kliškoj cesti 2019

Ante Čizmić/Cropix

Može li bilo tko jamčiti da će tako biti i sljedeći put. Jer nije uopće upitno hoće li te "karampane" stare 20 i više godina – u kojima za zaštitu od kiše putnicima s plaćenom putnom kartom često treba kišobran, a dok prolaze hodnikom autobusa kroz rupu vide asfalt – planuti.

Pitanje je samo kada će se to dogoditi i hoće li putnici biti u mogućnosti na vrijeme napustiti zapaljeno vozilo. Ako bi se, ne dao Bog, dogodilo zlo (ne)odgovorni na razini grada Sinja, Splitsko-dalmatinske županije i Vlade RH neće moći reći da nisu upozoravani i da nisu znali. Jer su svi oni tolerirali postupke kontroverznog poduzetnika Mate Jujnovića i njegovih tvrtki, a to čine i danas.

Držali su mu ljestve dok se on izrugivao sa zaposlenicima nekadašnjeg "Autoprijevoza Sinj". Umjesto da preko svoje tvrtke "Promet" iz Makarske tu sinjsku posrnulu tvrtku restruktuira i financijski konsolidira Jujnović je "Autoprijevoz Sinj" oslobodio imovine i još ga drži "klinički mrtvim".

image

Autobus je izgorio, na sreću nitko nije stradao

Ante Čizmić/Cropix

Podsjetit ćemo: Zahvaljujući vodstvu grada Sinja koje je na čelo "Autoprijevoza Sinj" postavljalo sebi podobne direktore, a ovi nisu htjeli i(li) nisu znali kvalitetno upravljati poduzećem, godinama su svi koji su bili u prilici prihode prisvajali sebi, a troškove prevaljivali na firmu.

U takvim okolnostima nekada respektabilna prijevoznička tvrtka s 80-ak autobusa i 30-ak teških teretnih vozila, došla je pred ambis. Iako je poduzeće bilo na izdisaju, sinjska gradska vlast je "Autoprijevozu Sinj" prenijela u vlasništvo autobusni kolodvor čiju su izgradnju, kao neophodni komunalni objekt, financirala privredna poduzeća s područja bivše općine Sinj.

Voda došla do grla

Kada je voda došla do grla, spas za "Autoprijevoz Sinj" vidio se u "Prometu" iz Makarske kao strateškom partneru. Tako su u veljači 2005. godine Vlada RH preko Ministarstva financija, Grad Sinj i "Autoprijevoz Sinj" potpisali ugovor s "Prometom" iz Makarske o restrukturiranju i financijskoj konsolidaciji posrnule sinjske prijevozničke tvrtke.

Strateški partner se obvezao podmiriti akumulirana dugovanja i obnoviti vozni park. Umjesto toga Jujnović je u napadu iskrenosti skupini okupljenih radnika "Autoprijevoza Sinj" kazao da će ih kupiti njihovim novcem. Tako je i napravio.

Umjesto da kupi autobuse, kako se obvezao, makarski poduzetnik je "Autoprijevozu Sinj" putem "Prometa" iz Makarske dao u najam desetke vozila od kojih su već tada neka bila starija od, kako zna reći gradonačelnik Miro Bulj, "Mojsijeve šlape".

Naravno, najamnina je bila paprena pa je zahvaljujući njenim "pumpanjima" dosegla iznos putem kojega je, uz blagoslov gradskih čelnika, "dokapitalizirao" "Autoprijevoz Sinj" i postao njegovim vlasnikom.

Sve se to blagonaklono gledalo od gradske do državne vlasti. Da nije, onda bi ministri financija svih političkih opcija koje su upravljale Hrvatskom od 2005. godine kaznili "Promet" iz Makarske što nije ispunio ugovorom preuzete obveze iz veljače 2005. godine, a za što su na raspolaganju imali bjanko zadužnice te tvrtke.

Uglavnom, danas imamo ovo što se svakodnevno može vidjeti na prometnicama cetinskog kraja. Umjesto upokojenog "Autoprijevoza Sinj" danas u Sinju djeluje Jujnovićeva tvrtka "Promet Sinj" i održava od "Autoprijevoza" preuzete profitabilne linije autobusima na kojima svako malo putnici ostaju na cesti zbog kvarova ili, kao što se još jednom dogodilo u petak ujutro, radi izbijanja požara.

Čiji su životi vrjedniji?

Dok prastari autobusi skloni požarima prevoze cetinsku djecu, kroz Sinj prolaze autobusi koji voze zaposlenike u jednoj državnoj službi, a koji ne smiju biti stariji 5 – 6 godina. Jesu li životi tih zaposlenika vrjedniji od života ostalih putnika u autobusima, naročito djece?

Poslije izbijanja požara u petak oglasio se sinjski gradonačelnik Miro Bulj. On traži ostavke ministra Olega Butkovića i župana Blaženka Bobana. Zaboravio je sebe. Iz proračuna kojim on upravlja "Prometu Sinj" posljednjih godina isplaćivani su milijuni kuna na ime prijevoza učenika i studenata. Zašto gradonačelnik Bulj nije u natječajima za izbor prijevoznika naznačio da autobusi ne mogu biti stariji od 5, 6 ili najviše 10 godina. I ujedno tražio od županije da primijeni iste kriterije. Tada bi imao razlog prozivati ih. Ovako...

image

Ovako je bilo 2009. Autobusu ‘Prometa‘ zapalio se motor u Gospodarskoj zoni Podi u Dugopolju

Jakov Prkić/Cropix

O problemima s autobusima "Prometa Sinj" koji su životna prijetnja putnicima koji se njima prijevoze u petak smo pitali Ministarstvo mora, prometa i infrastrukture. Tražili smo odgovor što namjeravaju poduzeti da se stane na kraj prometovanju autobusa koji se pretvaraju u buktinje te kada su i s kojim efektima obavljali nadzor nad tvrtkom "Promet Sinj" i njenim autobusima.

Posebno smo ih pitali jesu li provjeravali je li "Promet" iz Makarske kao strateški partner ispunio ugovorom preuzete obveze iz veljače 2005. godine.

Kako je odgovor poznat, pitali smo zašto nisu naplaćena jamstva putem zadužnica. Također smo pitali zašto se za prijevoz određene kategorije putnika ne smiju koristiti autobusi stariji 5 – 6 godina, a djeca se u sinjskom kraju svakodnevno prevoze prastarim autobusima.

Evo vam domaći rad...

I na kraju, upitali smo ih čeka li se tragedija većih razmjera da bi se sustav pokrenuo i da bi se stalo na kraj vlasnicima problematičnih tvrtki kojima je profit puno važniji od sigurnosti putnika u njihovim dotrajalim autobusima. Odgovore ćemo objaviti kada ih dobijemo.

A za zaključak: Ministre Butkoviću, župane Bobanu, inspektore cestovnog prometa evo vam domaći rad, ne dopustite da netko strada u ovim autobusima. Nemojte čekati da netko pogine da bi se nešto promijenilo...  

image



 

Bozidar Vukicevic/Cropix
image
Damir Krajac/Cropix
Želite li dopuniti temu ili prijaviti pogrešku u tekstu?
22. studeni 2024 12:31