StoryEditorOCM
S mora i krajaTKO TO TAMO RAČUNA?

Gradonačelnik pobjesnio na ‘Prometov‘ ultimatum: ‘Sve vam uredno plaćamo, otkud sada razlika od pola milijuna eura?‘

Piše Sandra Barčot
24. travnja 2024. - 19:15

Čujte, ne bježimo od svojih obveza, sva dugovanja plaćamo, uredni smo platiše "Prometu", no ne može nam račun za uslugu javnog prijevoznika u godinu dana narasti na pola milijuna eura - izravno će Denis Ivanović (HDZ), kaštelanski gradonačelnik, kada smo ga pitali za pojašnjenje duga od čak 869.066 eura, čije podmirenje traži tvrtka sa sjedištem u Splitu čiji je jedan od suvlasnika i Grad Kaštela.

image

Kaštelanski  gradonačelnik Denis Ivanović

Tom Dubravec/Cropix

Naime, suvlasnici su Grad Split, trenutno s najvećim udjelom, a slijede gradovi Solin, Kaštela, Trogir i Omiš, te općine Marina, Muć, Podstrana, Seget, Šolta, Šestanovac, Primorski Dolac, Prgomet, Lećevica, Klis i Dugopolje.

"Promet" prijevozničku uslugu pruža i na području Dugog Rata, Drniša, Ružića, Dicma, Trilja i Okruga, ali lokalne vlasti nisu formalni suvlasnici komunalne tvrtke. I trebao je financijski učinak za 2023. godinu biti uplata od 11,8 milijuna eura za uslugu prijevoza, no na račun je "sjelo" samo 7,7 milijuna eura, dok je dug suvlasnika na kraju minule godine bio 4 milijuna eura.

Nakon ponovno upućenih računa, do 15. travnja je plaćeno još 916 tisuća eura, ali i dalje ostaje "rupa" u poslovanju od nevjerojatnih 4 milijuna eura, te su svi p(r)ozvani da podmire svoja dugovanja do 1. svibnja.

Podmirujemo dug tromjesečno

No, kako će to ostvariti i zbog čega je uopće došlo do duga prijevozniku koji je važan čimbenik u životu svih građana širokog splitskog bazena, upitali smo prvog čovjeka Kaštela:

- Račune "Prometu" plaćamo tromjesečno, i sve što nam je bilo doznačeno u 2023. godini smo platili. U našem proračunu je osigurano oko 800 tisuća eura za stavku prijevoznika, no sada nam šalju novi izračun uvećan za pola milijuna eura.

U redu, jasno nam je da su povećane plaće radnika, protiv čega nismo, jasno je da je uslijed inflacije i gorivo poskupjelo, no dobili smo samo uvećan račun bez ikakvih obrazloženja.

Poteštat sedam Kaštela dodaje kako su čelni ljudi dijela najvećih suvlasnika prije desetak dana uputili pismo "Prometu" i Gradu Splitu kao većinskom partneru da im pošalju izračune, odnosno pojašnjenje povećanja cijena, jer se u slučaju Kaštela radi o pola milijuna eura.

- Mjesečno uplaćujemo "Prometu" 43 tisuće eura, i sada smo po našim izračunima dužni oko 600 tisuća eura. Je li stvaran taj naš dug od 1,3 milijuna eura za koji nas terete Grad Split i "Promet"? Želim vidjeti te izračune! - rezolutno će Ivanović, koji tvrdi da su Kaštelani platili i razliku za 2022. godinu, koju im je javni prijevoznik također zaračunao u visini 270 tisuća eura.

image

Omiški gradonačelnik Ivo Tomasović

Vladimir Dugandžić/Cropix

U istom smjeru govori i Ivo Tomasović (nezavisni), omiški gradonačelnik.

- Za uslugu prijevoza u našem proračunu za 2023. je osigurano 170 tisuća eura, te smo uplatiti "Prometu" 158.161 euro, no nakon donošenja proračuna za ovu godinu, nakon studenog 2023., dolazi nam razlika od 295.928 eura navodnog duga za "Prometovu" uslugu.

Najprije, ne možemo kao jedinica lokalne samouprave tako poslovati, jer imamo samo proračunskai novac, te radi plaćanja novog duga moramo mijenjati proračunske stavke kroz rebalans. U novom proračunskom razdoblju za 2024. godinu osigurali smo više od 180 tisuća eura za prijevoz, ali morat ćemo i to nadoknađivati kroz rebalans - navodi Tomasović.

‘Ne možemo platiti odjednom‘

Naglašava Tomasović, koji je također potpisnik pisma namjere prema "Prometu" i Gradu Splitu, da oni jednostavno ne mogu platiti dug odjednom jer sredstva u proračunu nisu osigurana, te im treba obročna otplata, kao i pojašnjenje "rasta" cijene usluge, odnosno povećanja njihovog duga prema "Prometu".

A što su gradonačelnici i načelnici tražili od "Prometa" odnosno od većinskog suvlasnika grada Splita gdje vlada Centar i gradonačelnik Ivica Puljak?

Jesu li opet političke igre u fokusu, ili je stvarno neophodno povećanje subvencija za normalan nastavak rada međugradskog i međuopćinskog prijevoznika, odnosno "Prometa"?

image
Joško Šupić/Cropix

U pismu od 28. ožujka 2024. godine, četiri gradonačelnika – Solina Dalibor Ninčević (HDZ), Kaštela Denis Ivanović (HDZ), Omiša Ivo Tomasović (nezavisni) i Trogira Ante Bilić (SDP), te dva HDZ-ova načelnika Podstrane Mijo Dropuljić i Klisa Jakov Vetma, ističu među ostalim i ovo:

- Razlika za subvenciju prijevoza čak je u nekim slučajevima nevjerojatnih 224 posto u odnosu na planirano!

Na Skupštini "Prometa" 29. 12. 2022. godine temeljem Plana poslovanja društva za 2023. godinu su predviđeni prihodi na ime subvencija ostalih gradova i općina od 2,52 milijun eura, odnosno 2,22 posto povećanje u odnosu na 2022. godinu.

Sada nam dostavljate razliku za 2023. godinu koja je čak 2,2 puta viša od planiranog, za preko 54 posto više od uplaćenih subvencija za 2022. godinu. Obzirom kako tijekom 2023. godine nije bilo značajnih odstupanja, rasta cijene goriva, zaustavljen je rast troškova održavanja uslijed nabave novih autobusa i pomlađivanja voznog parka, ostaje nam velika nepoznanica potrebe za tako značajnim povećanjem subvencije prijevoza od ostalih gradova i općina.

Poglavito što nije bilo povećanja broja linija! Ujedno smo nezadovoljni metodologijom izračuna neto financijskog učinka, jer smo dobivali obećanja kako će uvođenjem e-ticketinga u "Promet" konačno dobiti "ispravne i točne" podatke.

Stoga pozivamo na poštivanje "Ugovora o pružanju komunalne usluge i o nadoknadi troškova prijevoza putnika u javnom prometu" transparentnoj dostavi dokumentacije iz koje proizlazi obveza isplate sredstava na ime subvencije prijevoza putnika - stoji u pismu.

Grad Split na potezu

Sad samo treba i sačekati odluku "Prometa" odnosno Grada Splita kao većinskog vlasnika društva, hoće li se izaći ususret ostalim suvlasnicima, kao i drugim korisnicima prijevozničkih usluga, te omogućiti obročno plaćanje nastalog duga, kao i pojasniti po stavkama zašto je došlo do tako drastičnog povećanja poslovanja.

Jer nikome nije u cilju da građani, koji sve ovo i plaćaju, ostanu bez prijevoza, bez autobusnih linija koji osiguravaju normalno funkcioniranje života.

Tablica dugovanja

Zanimljiva je tablica uplata i dugovanja korisnika "Prometovih" prijevozničkih usluga.

Znači dugovanje gradova i općina, njih 16 suvlasnika, za uslugu na kraju 2023. godine iznosio je 3,8 milijuna eura!

Gradovi: Split (vlada Centar) 746.216,12 eura, Solin (HDZ) 621.629,51 euro, Kaštela (HDZ) 869.066,16 eura, Trogir (SDP) 284.181,90 eura, Omiš (nezavisni) 295.928,74 eura, te općine: Marina (nezavisni) 200.874,28 eura, Muć (nezavisni) 112.092,10 euro, Podstrana (HDZ) 230.991,46 eura, Seget (HDZ) 104.201,13 eura, Šolta (nezavisni) 112.208,23 eura, Klis (HDZ) 145.485,34 eura, Dugopolje (HDZ) 50.735,65, te tri općine: Primorski Dolac (nezavisni) 8.969 eura, Prgomet (HDZ) 24.403,90 eura i Lećevica (HDZ) 22.090,89 eura, koje nisu uplatile tijekom 2023. godine ni jedan eura za subvenciju prijevoza, dok je Šestanovac (nezavisni) imao čak i pretplatu na kraju godine od 1.058,73 eura.

Dugove do 15. travnja 2024. godine platili su grad Split u cijelosti, svih 746.216,12 eura, dok je Seget uplatio dio, od skora pola duga, u iznosu od 50 tisuća eura, a Dugopolje četvrtinu u iznosu od 12.016,88 eura.

Ostali korisnici usluge, njih 6 dugovali su ukupno 189 tisuća i to: gradovi Drniš (HDZ) 47.780,16 eura i Trilj (HDZ) 3.193,90 eura. Zatim općine: Dugi Rat (nezavisni) 9.290,60 eura, Ružić (nestranački uz potporu HDZ) 55,743,60 eura, Dicmo (NLM) 4.558,63 eura i Okrug (nezavisni) 68.,427,46 eura.

Dugi Rat i Ružić su, do 15. travnja, podmirili cjelokupno dugovanje, dok je Drniš uplatio 42.471,24 eura, pa im ostaje još razlika od 5.308,92 eura.

Želite li dopuniti temu ili prijaviti pogrešku u tekstu?
02. studeni 2024 21:10