Radovi na velikom gradilištu u Žrnovskoj Banji na Korčuli se usporavaju, lokalni dobavljači čekaju da im se plate računi, a sve češće čujemo i o financijskim problemima izvođača.
Sve to kvari sliku o dovršetku radova na najvećem infrastrukturnom projektu u novijoj povijesti otoka. Aleksandar Milosavljević, vlasnik srbijanske tvrtke "Aqua Mont service" koja gradi novu luku, kaže da su takve informacije daleko od istine.
Tvrdi da se "radovi nastavljaju ovog tjedna", da su "lokalnom stanovništvu podmireni dugovi", te da će "projekt biti gotov u roku".
Milosavljevića smo zatekli u Korčuli na radnom sastanku s predstavnicima Ministarstva prometa i Županijske lučke uprave Korčula (ŽLU), a tema je bilo usporavanje izgradnje više od 25 milijuna eura vrijedne luke Polačište, na kojoj se radilo od lanjskog svibnja.
Milosavljević ističe da "za paniku nema razloga", kao i da su "njegovi radnici na otoku lijepo primljeni".
- U životu imamo dobre i loše faze, tako je i u poslu. "Aqua Mont service" i sestrinske firme izvode niz puno većih projekata u regiji od ovog na Korčuli. Ne gura nas politika, pokrovitelj ni nešto treće.
Došli smo ovo napraviti kako treba. Ne možemo kontrolirati sve procese, upali smo u financijske probleme koje rješavamo - kaže srbijanski poduzetnik.
Problem izvođača u Žrnovskoj Banji jest što su solventni, ali nisu likvidni. Odnosno, nedostaje im "živog" novca kako bi završili drugu fazu radova. No, kako bi detaljno objasnili problematiku izgradnje Polačišta, potrebno je vratiti se korak unazad.
Ugovoreno trajanje projekta bilo je 30 mjeseci, odnosno do kraja 2024. godine. Ugovor o financiranju potpisan je između Središnje agencije za financiranje i ugovaranje programa i projekata Europske unije (SAFU), Ministarstva prometa i ŽLU-a.
Projekt se proteže kroz dvije EU-ove financijske omotnice, onu za razdoblje od 2014. do 2020. i drugu od 2021. do 2027. godine. Prvo financijsko razdoblje obuhvatilo je prvu fazu projekta, druga faza započela je s ovom godinom.
Kad su u pitanju Unija i financiranje projekata, pravila su jasna – novac dobijete kad posao odradite. "Aqua Mont service" kao izvođač radova nema pravo na predujam, a za početak su uložili vlastita sredstva kako bi u Žrnovsku Banju dopremili mehanizaciju, materijal i ljude.
Budući da je Polačište tek jedan u nizu velikih projekata spomenute srbijanske tvrtke u regiji, po modelu spojenih posuda, kad zaškripi na jednom projektu, do zastoja dođe i na drugom. I tako su se radovi na Korčuli usporili dok Milosavljević ne pronađe novac za zadnji korak, onaj koji vodi do isplate.
Nemoguća klauzula
- Računali smo na kredit koji smo čekali kao ozebli sunce. Banka je dodala klauzulu koju je bilo nemoguće ispoštovati, a kredit je ostao mrtvo slovo na papiru iako nemamo nikakvih zaduženja u Hrvatskoj.
Nije to ništa neobično što se ne događa velikim tvrtkama, firme propadaju, bankrotiraju, ali usporilo nam je poslovanje - tvrdi poduzetnik, ističući kako ne vidi dublje uzroke izostanka kreditiranja osim oštrije politike hrvatskih banaka zbog krize.
Račun "Aqua Mont sevicea", tvrdi naš sugovornik, bio je u blokadi nekoliko tjedana, no nedavno je deblokiran, tvrtka je trenutno likvidna sa 100 tisuća eura na računu. Prvi na redu za podmirenje dugova bili su lokalni dobavljači i stanodavci njegovih radnika i oni su u četvrtak plaćeni.
Milosavljević najavljuje kako će nakon uskrsnih blagdana "lavovski nastaviti s radovima". Tvrtku "Aqua Mont service" do sljedeće isplate europskog novca vremenski ne dijeli puno. Najviše mjesec dana posla, ali onog delikatnog – pod morem.
Buši se stijena na koju se postavljaju piloti od armiranog betona, a na njima će ležati kompletna nova obala luke.
Od ukupnih 189 pilota postavljeno ih je 169. Radi se na posljednjih 20.
Milosavljević priznaje kako su se iznenadili čvrstoćom stijene pod morem. Za usporedbu, prije nekoliko su godina istim principom gradili marinu "Korkyra" u Veloj Luci. Tamo je stijena bila puno propusnija, pitomija od stijene u Žrnovskoj Banji.
Na drugom kraju otoka bušili su i postavljali po pet pilota dnevno, a na Polačištu su sretni kad uspiju postaviti jedan.
Betonski elementi
Dok se gradilište budi, u nekadašnjem brodogradilištu u Korčuli, čiji je prostor izvođač unajmio, izrađuju se predgotovljeni betonski elementi za nadmorsku konstrukciju luke, na koje je tvrtka potrošila oko milijun eura.
Obalni zidovi i poprečni nosači većinom su gotovi, strpljivo čekaju postavljanje zadnjeg pilota kako bi se dopremili na projektirane pozicije u Žrnovskoj Banji, čime će otključati i novu isplatu. Nakon završetka tog dijela zahvata, površinu će naliti betonom i asfaltom, dobit će ravninu za lučki promet, ljude i vozila te će projekt krenuti u završnu fazu.
- Iako to sad zvuči nemoguće, projekt ćemo završiti bez ozbiljnijeg kašnjenja - uvjeren je Milosavljević.