StoryEditorOCM
Auto-motoPROMETNA PATROLA

Uvođenje kazni za ometanje robotaksija u vožnji je nelogično, nestručno i potencijalno štetno iz ova tri razloga

Piše Željko Marušić/Autoportal
22. rujna 2024. - 20:43

Izmjene Zakon o sigurnosti prometa na cestama, potaknute predstojećim uvođenjem samovozećih automobila u promet su nužne, kako bi definirale odgovornosti i propisane postupke u novim okolnostima, prometa uz sudjelovanje autonomnih vozila na cestama. Uz opravdane i utemeljene prijedloge potrebnih mjera najavljena je jedna nelogična, nestručna i potencijalno štetna, piše Autoportal:

Za one koji budu “ometali sudjelovanje potpuno automatiziranih vozila u prometu na cestama, na način da svojim radnjama dovode potpuno automatizirano vozilo u stanje u kojem mora poduzeti radnju u prometu koju inače ne bi poduzelo ili ga ometaju u toj mjeri da potpuno automatizirano vozilo bude prisiljeno nepotrebno izvoditi manevar za minimalizaciju rizika” propisane su kazne od tisuću do pet tisuća eura.

image
Goran Mehkek/Cropix

Ovaj prijedlog treba odbaciti, zbog sljedećih razloga.

1. Sva motorna vozila, klasična i autonomna, trebaju biti potpuno ravnopravna u prometu, neovisno o subjektu upravljanja (vozač, operater sustava upravljanja, s jednakim pravima i obvezama na temelju Zakona o sigurnosti prometa.

2. Stvaranje posebne obveze ponašanja vozača klasičnog vozila prema autonomnom vozilu, odnosno njegovom operateru nepoštena je i nelogična, a time i nestručna. Podjednako je štetno i opasno ako vozač jednog vozila prema drugom nepropisno postupa iz ekshibicionizma ili loše namjere prema autonomnim vozilima (kako bi kompromitirao i otežao njihovo uvođenje), dakle namjerno ili se također namjerno nepropisno ponaša prema klasičnim vozilima, radi provokacije (uvjetovane socijalnim kontaktom), društvenim događanjima (navijačke skupine, druge nacionalnosti…) ili koristoljublja (insceniranje i namjerno izazivanje prometne nesreće).

3. “Ometanje sudjelovanja potpuno automatiziranih vozila u prometu na cestama” izvan postojećih, odnosno eventualno neselektivno pooštrenih odredbi za sve sudionike u prometu, bilo bi teško točno ocijeniti i sudski procesuirati. Od takve nelogične, nestručne i potencijalno štetne odredbe (mnogi bi vozači bi zbog straha od visokih kazni preventivno mogli mijenjati propisani obrazac ponašanja te izazvati dodatne probleme i zastoje u prometu

image
Goran Mehkek/Cropix

Po potrebi, devijantno ponašanje vozača u prometu, ne samo prema ostalim automobilima i gospodarskim vozilima u prometu, nego, posebice, prema ugroženim skupinama (pješaci, biciklisti, mopedisti, motociklisti…) treba dodatno precizirati i sankcionirati Zakonom o sigurnosti prometa na cesta, bez povlaštenih i diskriminiranih skupina, odnosno subjekta upravljanja.

Želite li dopuniti temu ili prijaviti pogrešku u tekstu?
24. studeni 2024 14:11