Previranja u europskoj automobilskoj industriji mogla bi naškoditi gospodarstvu srednje Europe i utjecati na kvalitetu imovine banaka, upozorio je S&P Global, zaključivši da su zajmodavci mogu nositi s mogućim gubicima po kreditima.
Proizvođači automobila širom Europe muku muče sa slabom potražnjom, visokim troškovima i kineskom konkurencijom pa mnogi zatvaraju pogone i otpuštaju radnike.
Među rizicima S&P izdvaja i američke prijetnje carinama i strože propise o emisiji štetnih plinova u EU.
Njihovi su problemi veliki udarac ponajprije za srednju Europu budući da automobilski sektor čini od pet do deset posto BDP-a regije i zapošljava pet posto radne snage, navodi S&P, izdvojivši među rizicima i američke prijetnje.
- Banke u srednjoj i istočnoj Europi izravno su tek u maloj mjeri izložene automobilskom sektoru, preko kredita, čiji udio u ukupnim kreditima tvrtkama iznosi oko tri do pet posto. No, značajan pad u sektoru mogao bi naškoditi gospodarstvu regije i kvaliteti imovine banaka - primjećuje agencija.
Osim kreditima, veliki proizvođači automobila pribavljaju danas novac i na tržištima kapitala, ali šok u autoindustriji mogao bi imati značajne neizravne posljedice, smatraju u S&P-u.
- Novi problemi u automobilskoj industriji mogli bi rezultirati i novim gubicima na kreditima, ponajprije zbog mogućeg prelijevanja teškoća na dobavljače, ali smatramo da su poslovni rezultati banaka u regiji CEE i njihova razina kapitala dovoljno snažni da apsorbiraju financijske gubitke - zaključuju u agenciji.
Poremećaji u globalnoj trgovini i prijelaz na električna vozila mogli bi istodobno otvoriti priliku za pojedine zemlje, poput Mađarske, istaknuvši da velike kineske banke prate situaciju u srednjoj i istočnoj Europi.
Kineski ICBC osnovao je tako 2019. u Austriji banku koja posluje u cijeloj regiji istočne i srednje Europe, kao i druge kineske banke s podružnicama u regiji, rekao je analitičar agencije Cihan Duran, izdvojivši i primjere Bank of China i China Construction Banka.
Jako su zainteresirani u prvom redu za Mađarsku, koja spada među najveća tržišta, i nastoje sklapati partnerstva s kineskim tvrtkama u Mađarskoj, ali i s mađarskim tvrtkama u partnerstvu s kineskim ulagačima i fondovima, primjećuju u agenciji.
Mađarska je za premijerskog mandata Viktora Orbana postala važan partner Kine u trgovini i ulaganjima, u suprotnosti sa skupinom drugih članica EU-a koje žele smanjiti ovisnost o drugom gospodarstvu svijeta, podsjeća Reuters.
Za sudjelovanje u komentarima je potrebna prijava, odnosno registracija ako još nemaš korisnički profil....